{"vars":{{"pageTitle":"Orlen dostanie zgodę KE na przejęcie Lotosu - mówią źródła agencji Reuters","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","zagranica-o-polsce"],"pageAttributes":["fuzje-i-przejecia","konkurencja","lotos","main","orlen","polaczenie-orlenu-z-lotosem"],"pagePostAuthor":"Daniel Rząsa","pagePostDate":"26 czerwca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":57682}} }
300Gospodarka.pl

Orlen dostanie zgodę KE na przejęcie Lotosu – mówią źródła agencji Reuters

Komisja Europejska zgodzi się na przejęcie Lotosu przez Orlen – pisze Reuters powołując się na anonimowe źródła.

Wcześniej w Komisji Europejskiej były obawy, że ta fuzja może ograniczyć konkurencję na rynku dostawców paliw w Polsce i krajach z nią sąsiadujących.

Jak pisaliśmy, zdaniem Komisji Europejskiej skutkiem realizacji transakcji może być m. in. ograniczenie konkurencji na kilku rynkach – przede wszystkim na rynku hurtowej sprzedaży paliw, a w szczególności paliwa lotniczego, gdyż po połączeniu PKN Orlen stałby się jedynym jego dostawcą w Polsce i Estonii.

Lotos jest jedynym oprócz Orlenu dużym polskim przedsiębiorstwem z branży petrochemicznej.

Ustępstwa Orlenu

Jak pisze Reuters, Orlen jednak poszedł na ustępstwa wobec Komisji Europejskiej i w ten sposób prawdopodobnie uda mu się otrzymać zgodę na przejęcie.

Spółka zaoferowała, że w ramach transakcji przejęcia Lotosu sprzeda udziały gdańskiej spółki w joint venture z BP o nazwie Lotos-Air BP Polska.

Spółka sprzedaje paliwo lotnicze JET – A1 oraz zajmuje się tankowaniem samolotów  w kilku portach lotniczych , w tym na lotnisku Lecha Wałęsy w Gdańsku i lotnisku Chopina w Warszawie, a także w Katowicach-Pyrzowicach, Lublinie,  w Olsztynie-Mazury w Szymanach oraz w Poznaniu-Ławicy.

Orlen zaoferował także, że będzie dostarczać paliwo lotnicze do Lotos-Air BP Polska w celu „stworzenia realnego konkurenta” – wynika z informacji, które Reuters uzyskał u innych swoich źródeł.

Komisja Europejska wyznaczyła deadline na zdecydowanie o losie transakcji przejęcia na 22 lipca.

Starania o połączenie od 2018 roku

W lutym 2018 roku podjęto pierwszą decyzję w sprawie połączenia Orlenu i Lotosu – minister energii Krzysztof Tchórzewski i prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podpisali list intencyjny w sprawie przejęcia Lotosu.

Z kolei w kwietniu 2018 roku rozpoczął się w gdańskiej firmie proces due dilligence, czyli badania jej kondycji finansowej, prawnej, handlowej i organizacyjnej pod kątem przejęcia.

W listopadzie poprzedniego roku do Komisji Europejskiej wpłynęła robocza wersja wniosku o zezwolenie na koncentrację. Od tej pory trwa formalny proces przygotowań do przejęcia, natomiast na początku lipca 2019 Orlen złożył do KE oficjalny wniosek o przejęcie Lotosu.

Pod koniec kwietnia tego roku Orlen zakończył przejmowanie polskiej spółki energetycznej Energa.

W czerwcu natomiast Reuters podał, że polski rząd odłożył na bok plany łączenia spółki naftowej PKN Orlen i firmy gazowniczej PGNiG.

Połączenie Orlenu z Lotosem coraz bliżej. Co to oznacza dla obu firm i polskiej gospodarki?