{"vars":{{"pageTitle":"Pandemia cofnęła lotnictwo o 15 lat, lotniska świeciły pustkami. W ubiegłym roku 70 proc. pasażerów mniej niż w 2019","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy","news"],"pageAttributes":["covid-19","lot","lotnictwo-pasazerskie","lotnisko-chopina","main","pandemia","polskie-linie-lotnicze-lot","statystyki","ulc","urzad-lotnictwa-cywilnego","wyniki"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"4 czerwca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":143784}} }
300Gospodarka.pl

Pandemia cofnęła lotnictwo o 15 lat, lotniska świeciły pustkami. W ubiegłym roku 70 proc. pasażerów mniej niż w 2019

W 2020 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 14,5 mln pasażerów, a więc o 70 proc. mniej niż w roku poprzednim. Ostatni raz mniejszą liczbę pasażerów za cały rok obsłużono 15 lat temu – wynika z najnowszych statystyk.

Ruch lotniczy w 2020 roku, po miesiącach zastoju spowodowanych pandemią, odżył nieznacznie w okresie wakacyjnym.

Jednak nadejście drugiej fali koronawirusa, znacznie poważniejszej pod względem liczby zachorowań od pierwszej, negatywnie wpłynęło na poziom zainteresowania lotnictwem w ostatnim kwartale 2020 roku. W efekcie, polskie porty lotnicze odnotowały w IV kwartale liczbę pasażerów mniejszą o 84 proc. od liczby pasażerów w tym samym kwartale 2019 roku.

W całym pandemicznym roku 2020 na polskich lotniskach obsłużono 14,5 mln pasażerów w porównaniu do 49 mln w roku 2019. To spadek o 70 proc. – wynika ze statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego za rok 2020.

Urząd Lotnictwa Cywilnego to jednostka rządowa, zajmująca się sprawami właściwymi dla lotnictwa cywilnego.

Wielkie pustki na lotniskach

Największy port lotniczy w Polsce, Lotnisko Chopina w Warszawie, obsłużył w 2020 roku łącznie 5,5 mln pasażerów, czyli o niemal 13,4 mln mniej niż w 2019 roku.

Z kolei drugi pod względem liczby pasażerów polski port lotniczy – Kraków Airport – obsłużył w 2020 roku prawie 2,6 mln pasażerów, a więc o 5,8 mln mniej niż w 2019 roku.

W obu przypadkach to spadki na poziomie około 70 proc. liczby obsłużonych pasażerów rok do roku.

Ryanair największym przewoźnikiem w Polsce

W 2020 roku najwięcej pasażerów spośród linii lotniczych przewiózł Ryanair – ponad 3,9 mln, co dało spadek o ponad 8 mln pasażerów w porównaniu do 2019 roku (spadek o 67 proc.).

Drugą co do wielkości liczbę pasażerów przewiozły Polskie Linie Lotnicze LOT – 3,7 mln pasażerów, a więc o 8,3 mln pasażerów mniej niż w roku poprzednim (spadek o 69 proc.).

Wizz Air przewiózł w tym okresie prawie 3,4 mln pasażerów, co oznacza, że przewoźnik obsłużył o 6,1 mln mniej pasażerów niż w 2019 roku (spadek o 64 proc.).

Przewozy krajowe i międzynarodowe

W 2020 roku odnotowano spadek liczby pasażerów międzynarodowych o 70,7 proc. w stosunku do 2019 roku. Liczba operacji zmalała w tym okresie o 63,1 proc.

W ramach międzynarodowych przewozów regularnych przewieziono o 27,9 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku, a w ramach przewozów czarterowych o prawie 4 mln pasażerów mniej. Wśród przewoźników lotniczych w ruchu międzynarodowym najwięcej pasażerów miały w tym okresie Ryanair, Wizz Air i PLL LOT.

W przewozach krajowych odnotowano w 2020 roku spadek w liczbie przewiezionych pasażerów o 65,4 proc., a więc o niemal 2,6 mln pasażerów mniej niż w 2019 roku.

Większość pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT (prawie 1,3 mln), był to jednak wynik o prawie 2,4 mln pasażerów gorszy niż w 2019 roku.

Przewozy regularne

W ramach przewozów regularnych w 2020 roku odnotowano spadek liczby pasażerów o 69,5 proc., czyli obsłużono o prawie 30,5 mln pasażerów mniej niż w 2019 roku.

Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do i z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch.

Wśród lotnisk najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie (5,1 mln pasażerów), a następnie porty lotnicze Kraków-Balice (2,6 mln pasażerów) i Gdańsk (1,6 mln pasażerów).

Natomiast spośród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym przewiózł Ryanair (3,9 mln pasażerów), a następnie PLL LOT (3,6 mln) oraz Wizz Air (3,4 mln).

Przewozy czarterowe

W ruchu czarterowym w 2020 roku odnotowano spadek liczby pasażerów o 77,3 proc., czyli o ponad 4 mln pasażerów mniej niż w 2019 roku.

Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach z i do Grecji, Turcji i Egiptu.

Wśród lotnisk liderami pod względem liczby obsłużonych pasażerów czarterowych były: Katowice Airport (429 tys.), Lotnisko Chopina (405 tys. pasażerów) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (133 tys.).

W przypadku przewoźników lotniczych najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym przewiózł prywatny przewoźnik Enter Air (381 tys.), a następnie należąca do grupy Ryanair spółka Buzz (176 tys.) oraz PLL LOT (161 tys.).

Cargo lotnicze

W 2020 roku przewieziono 101 tys. ton cargo lotniczego, co stanowi spadek o 18,1 proc. w porównaniu do 2019 roku.

Wynika on przede wszystkim ze zmniejszenia liczby lotów samolotów pasażerskich, na których pokładach przewożona jest duża część cargo obsługiwanego przez polskie porty lotnicze.

Liczba operacji lotniczych cargo w 2020 roku wzrosła w stosunku do 2019 roku o 8,9 proc., co pokazuje, że ruch towarowy nie tylko nie ucierpiał, ale nawet rozwinął się. Wszystko za sprawą większej dostępności portów lotniczych, a w szczególności Lotniska Chopina, które obsługuje najwięcej cargo lotniczego w Polsce.

Jednocześnie na trasach, gdzie transport cargo odbywał się na pokładach samolotów pasażerskich, ze względu na ograniczenia w ruchu lotniczym, zmniejszyły się możliwości przewozowe. Za przykład można podać loty do Kataru czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.