{"vars":{{"pageTitle":"To koniec obaw o strajk. PAŻP zawarł porozumienie z kontrolerami ruchu lotniczego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["lotnictwo","pazp","polska-agencja-zeglugi-powietrznej","strajk-kontrolerow","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"27 maja 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":310055}} }
300Gospodarka.pl

To koniec obaw o strajk. PAŻP zawarł porozumienie z kontrolerami ruchu lotniczego

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zawarła porozumienie ze Związkiem Zawodowymi Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL). Dokument kończy spór dotyczący wynagrodzeń i warunków pracy w Agencji. Teraz porozumienie musi zostać zaakceptowane przez pozostałe związki i Ministerstwo Infrastruktury.

To kolejne porozumienie z cyklu rozmów Agencji z kontrolerami lotów. Wcześniej konflikt udało się zażegnać czasowo tuż przed majówką, kiedy Warszawie groził paraliż ruchu lotniczego. Wówczas podpisano tzw. „rozejm”, obowiązujący tylko do 10 lipca. Wygląda jednak na to, że teraz strony wypracowały kompromis na stałe.

Jest porozumienie

Obie strony wstępnie porozumiały się w zakresie zmian do regulaminu pracy i do regulaminu wynagrodzeń postulowanych przez stronę społeczną. Oba projekty zostaną przedstawione do konsultacji ze stroną społeczną oraz z Ministerstwem Infrastruktury – czytamy w oświadczeniu PAŻP i kontrolerów.

Wypracowane zapisy i zmiany zgłaszane przez ZZKRL uporządkowały kwestie stanowisk pracy i zmierzają w kierunku minimalizacji liczby nadgodzin kontrolerów oraz eliminacji uznaniowości.

Nowy aneks do regulaminu pracy limituje wzrost dodatków, zmienia zasady wynagradzania kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju, zmniejszając dysproporcje w poziomach przychodów między pracownikami.

Strony dążą do sytuacji, w której liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy nie będzie mogła przekraczać dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego 150 godzin w roku kalendarzowym, a dla informatorów służby informacji powietrznej 240 godzin w roku kalendarzowym – napisano.

Przekroczenie dobowej normy czasu pracy dopuszczalne jest wyłącznie za zgodą danego pracownika operacyjnego lub w przypadku, gdy szczególna potrzeba jest następstwem zdarzenia, które nie mogło być przewidziane przez pracodawcę przed rozpoczęciem dyżuru operacyjnego przez danego pracownika.

Ponadto, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest w trakcie tworzenia i wdrażania 24 postulatów dotyczących procedur bezpieczeństwa w PAŻP sformułowanych przez ZZKRL. Strony prowadzą prace nad kodeksem etyki oraz pozostałymi kwestiami socjalnymi.

Konflikt narastał

Spór w PAŻP trwał od wielu miesięcy. Kontrolerzy ruchu lotniczego nie zgadzali się na obniżki wynagrodzeń, co opisywaliśmy dokładnie w tym tekście. Tłumaczyli, że w ich wyniku ich pensje zostaną pomniejszone o ok. 30 do 50 proc.

Agencja tłumaczyła z kolei, że zwyczajnie nie stać jej na utrzymanie na tym poziomie tylu kontrolerów ruchu lotniczego. Dochody PAŻP są bowiem uzależnione od poziomu ruchu lotniczego nad Polską, a ten zdecydowanie się skurczył wraz z początkiem pandemii koronawirusa w 2020 roku.

Kontrolerom 30 kwietnia kończyły się okresy wypowiedzenia. Ich odejście, w razie braku zgody z PAŻP, mogło skutkować 1 maja paraliżem ruchu lotniczego na terenie Mazowsza oraz odwołaniem 2/3 lotów na Lotnisku Chopina oraz ok. 90 proc. lotów z Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. O ogromnych redukcjach połączeń z Modlina pisaliśmy tutaj.

Więcej o strajku kontrolerów pisaliśmy w tych artykułach: