{"vars":{{"pageTitle":"PGNIG stawia na wodór. Zainwestuje w badania nad “paliwem przyszłości”","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["dekarbonizacja","elektromobilnosc","innowacje","nowe-technologie","pgnig","przemysl-motoryzacyjny","transport","wodor"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"12 maja 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":53420}} }
300Gospodarka.pl

PGNIG stawia na wodór. Zainwestuje w badania nad “paliwem przyszłości”

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zamierza postawić na innowacyjne i ekologiczne źródło energii, czyli wodór. Dziś rusza Program Wodorowy spółki, dzięki któremu chce ona stać się liderem na polskim rynku wodorowym.

PGNiG uruchamia program badawczy, który w założeniach ma stanowić impuls do wdrożenia nowych technologii wodorowych i wprowadzenia wodoru ze źródeł odnawialnych do polskiego miksu energetycznego.

“Już dzisiaj zamierzamy nie tylko aktywnie uczestniczyć w rozwoju rynku wodorowego w Polsce, ale wręcz nadawać tym działaniom kierunek, a wybierając innowacyjne rozwiązania być pionierem nowych technologii i zastosowania wodoru w Polsce” – deklaruje PGNiG w promocyjnym filmie.

Wodór to czyste i zeroemisyjne paliwo. Może okazać się przyszłością rozwoju sektora transportu i energetyki.

Paliwa wodorowe to też spora nadzieja dla sektora elektromobilności. Mogą uzupełnić proces dekarbonizacji transportu tam, gdzie wykorzystanie baterii litowo-jonowych może być bardzo kosztowne, uciążliwe lub wręcz niemożliwe.

O ile wiele wskazuje na to, że baterie litowo-jonowe zdominują segment samochodów osobowych, o tyle wodór może skutecznie rozwiązać problemy gałęzi samochodów dostawczych i autobusów. Szczegółowo problemy wodoru omawia raport 300Gospodarki.

PGNiG rozpocznie badania w następujących obszarach:

– Uruchomi stację HYDRATANK. Będzie to stacja badawcza do tankowania wodorem. Paliwo wodorowe jest zeroemisyjne, a jego jedynym produktem ubocznym jest para wodna.

Stacja Hydratank, materiały PGNiG.

– Uruchomi projekt In-grid. To projekt badający możliwości zastosowania i przesyłania oraz magazynowania wodoru. Badania te umożliwią dostawy wodoru w odległe miejsca, na przykład na stacje paliw.

Transport wodoru, fot. Materiały PGNiG.

– Będzie pogłębiać badania nad sposobami magazynowania i transportu wodoru siecią gazową, by optymalnie wykorzystać go w celach komercyjnych w przyszłości.

– Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze PGNiG uruchomi program New Fuel Lab. Badania mają w przyszłości służyć analizom czystości wodoru i akredytowanym usługom badawczym.

Wszystkie te plany są częścią strategii wodorowej spółki w ramach poszukiwania komunikacji przyjaznej środowisku.

“Realizując program, wysyłamy sygnał dla całej polskiej gospodarki, że należy już dziś wsiąść do tego wodorowego pociągu” – deklaruje PGNIG w materiale promocyjnym.

Czytaj także:

>>>Czy samochody na wodór to realna alternatywa do elektryków? Jeszcze nie dziś, ale jest potencjał – mówi branża

>>>Luksemburg jako pierwszy kraj na świecie wprowadził darmowy transport publiczny