{"vars":{{"pageTitle":"Badanie: 8% uczniów uważa, ze ich nauczyciele mają kompetencje do nauczania zdalnie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badania","dane","edukacja","epidemia","epidemia-koronawirusa","nauka-zdalna","pie","polska","polski-instytut-ekonomiczny","szkola"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"24 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":96508}} }
300Gospodarka.pl

Badanie: 8% uczniów uważa, ze ich nauczyciele mają kompetencje do nauczania zdalnie

Aż 85 proc. nauczycieli deklaruje brak doświadczenia w wykorzystywaniu narzędzi nauki zdalnej, a zaledwie 5 proc. z nich określa swoje umiejętności w tym zakresie jako bardzo dobre. Oceny wystawiane w tym obszarze nauczycielom przez uczniów też nie są wysokie, wynika z badania publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny.

Według ekonomistów PIE tylko 8 proc. uczniów postrzega kompetencje nauczycieli w obszarze nauki zdalnej jako wysokie, a aż 62 proc. przebadanych uczniów uważa zdalną formę nauczania jako nieefektywną.

Dużym problemem jest także wykluczenie sprzętowe uczniów. O ile aż 97 proc. gospodarstw domowych dysponowało co najmniej jednym komputerem, to w momencie przeniesienia nauki do domu barierą okazać miała się konieczność współdzielenia sprzętu między uczącym się rodzeństwem, ograniczenia przepustowości łącza lub limitowana wielkość wielkości miesięcznego transferu danych.

„Konieczne jest opracowanie kompleksowego planu nadrabiania zaległości edukacyjnych wraz z projektem jego sfinansowania. Z kolei w długim okresie najważniejsze będą działania na rzecz równej i sprawiedliwej transformacji cyfrowej polskiej edukacji” – mówi Tomasz Gajderowicz z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Evidence Institute, współautor raportu.

„Chodzi tu przede wszystkim o przygotowanie uniwersalnych platform edukacyjnych, zwiększenie dostępu do infrastruktury cyfrowej, włączenie edukacji online do zmodyfikowanej podstawy programowej oraz szeroko zakrojone programy zwiększające kompetencje cyfrowe nauczycieli wraz z minimalnymi standardami w tym zakresie” – dodaje.

Niemcy: Zdalna nauka jest nieefektywna i naraża młode pokolenie na gigantyczne straty finansowe w przyszłości