{"vars":{{"pageTitle":"PKP Energetyka uruchomi system magazynowania energii w oparciu o zielony wodór","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["300klimat","energetyka","farma-sloneczna","kolej","magazynowanie-energii","magazynowanie-wodoru","oze","pkp-energetyka","transformacja-energetyczna","transport","wodor","zielony-wodor"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"11 maja 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":302684}} }
300Gospodarka.pl

PKP Energetyka uruchomi system magazynowania energii w oparciu o zielony wodór

PKP Energetyka podpisała umowę z dostawcą kompletu komponentów do budowy systemu do magazynowania energii opartego o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej. Uruchomienie instalacji zaplanowano na 2023 rok, podała spółka.

– W ramach projektu badawczo-rozwojowego przy podstacji trakcyjnej Garbce powstanie system do magazynowania energii oparty o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej. Jest to kolejny krok w kierunku rozwoju kolei opartej na odnawialnych źródłach energii. PKP Energetyka podpisała właśnie umowę z dostawcą kompletu komponentów do budowy tego układu wodorowego. Uruchomienie instalacji zaplanowano na 2023 rok – podaje spółka.

Inwestycja o wartości ponad 3 mln złotych pozwoli wytwarzać, magazynować i wykorzystywać na potrzeby kolei zielony wodór. Spółka podkreśla, że wytwarzany pierwiastek będzie w 100 proc. uzyskiwany w procesie elektrolizy zasilanej energią pochodzącą ze słońca.

– Celem budowy systemu jest zmagazynowanie całości energii wyprodukowanej przez farmę słoneczną i niewykorzystaną na bieżące cele trakcyjne. Wodorowy układ produkcji i magazynowania energii będzie składał się z elektrolizera, który przekształca energię pozyskaną ze słońca na wodór, systemu magazynowania tego pierwiastka oraz ogniwa paliwowego, które z powrotem zamienia wodór na energię elektryczną – informuje PKP Energetyka.

Wyprodukowany pierwiastek będzie w fazie rozwojowo-badawczej wykorzystywany na cele własne, tj. do zasilania potrzeb podstacji trakcyjnej, ale realizowany system w przyszłości ma również mieć możliwość zasilania trakcji. Projekt techniczny układu umożliwia także odłączanie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu może on być wykorzystywany np. do zasilania pojazdów kolejowych PKP Energetyka.

– Naszym celem jest przejście zasilania kolei w 85 proc. na OZE do 2030 r. Docelowo chcemy, żeby pozostałe 15 proc. również było ‚zielone’, dlatego sukcesywnie inwestujemy w nowoczesne rozwiązania badawczo-rozwojowe przybliżające nas realnie do tego celu – powiedział dyrektor Biura Badań i Rozwoju w PKP Energetyka Piotr Obrycki.

System produkcji i magazynowania wodoru powstanie we współpracy ze spółką SBB Energy z Opola. Firma od 30 lat prowadzi działalność w sektorach energetyki i przemysłu, świadcząc usługi w zakresie rozruchu, montażu mechanicznego, instalacji elektrycznych i AKPiA zarówno w Polsce jak i na świecie.

PKP Energetyka to jedna z większych z firm energetycznych w Polsce. Odpowiada jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. PKP Energetyka działa od 2001 r., a od 2015 r. jest częścią jednego z największych funduszy inwestycyjnych na świecie – CVC Capital Partners.

Rosja była największym eksporterem emisji CO2 do UE. Sankcje nałożone na Kreml mogą to zmienić