Według badania BIG InfoMonitor i BIK, mimo spadku inflacji w Polsce, niemal połowa małych i średnich firm w 2025 r. zdecydowała się na podwyżki cen. Aż 15 proc. przedsiębiorstw już je wprowadziło, a jedna trzecia planuje korekty jeszcze w tym roku. Główne powody to rosnące koszty pracy, energii i komponentów.
Koszty wciąż obciążają firmy
Najwięcej podwyżek dotyczy sektora usług, gdzie aż 37 proc. przedsiębiorstw planuje zmiany w cennikach. W handlu i przemyśle taki zamiar deklaruje po 34 proc. firm. Tymczasem w transporcie podwyżki planuje tylko 23 proc. podmiotów, a 47 proc. nie zamierza wprowadzać żadnych zmian.
W sektorze przemysłowym głównym powodem do podwyżki cen pozostaje inflacja – wskazało na nią 58 proc. badanych, a na drugim miejscu znalazły się koszty pracy (54 proc.). W usługach kluczowe są wynagrodzenia (57 proc.) oraz energia (48 proc.). Handel wskazuje przede wszystkim na rosnące ceny komponentów (43 proc.), a w budownictwie dominują drożejące materiały (37 proc.).
Natomiast w transporcie dużą część opłat stanowi paliwo i inne koszty eksploatacyjne (44 proc.). Skokowy wzrost opłat, także tych za przegląd samochodów, uderza w rentowność, ale jednocześnie przedsiębiorstwa transportowe obawiają się utraty kontraktów z powodu ostrej konkurencji. W efekcie niemal połowa podmiotów nie planuje żadnych zmian cen, mimo minimalnych marż.
Między intuicją a analizą danych
Decyzje biznesowe firm nie zawsze opierają się na twardych analizach. Jak wynika z badania Grupy BIK, 34 proc. przedsiębiorców polega głównie na intuicji, 30 proc. na analizie danych, a 29 proc. łączy oba podejścia.
– Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji biznesowych, intuicja nadal pełni istotną rolę, ale może prowadzić do ryzykownych lub nieoptymalnych wyborów. Dostępne na rynku dane są wciąż niedostatecznie wykorzystywane. Widać potencjał w podejściu hybrydowym, w którym decyzje podejmuje się, łącząc intuicję z rzetelną analizą danych – mówi Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor.
Wnioski dla przedsiębiorstw
Eksperci zwracają uwagę, że presja kosztowa wciąż pozostaje wysoka. Dlatego firmy muszą starannie planować wydatki i korzystać z narzędzi, które pomagają ocenić wiarygodność finansową kontrahentów.
– Szczególnie istotna jest ostrożność przy zawieraniu transakcji i podpisywaniu umów, aby minimalizować ryzyko partnera biznesowego – dodaje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Badanie „Skaner MSP” zostało przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research w III kwartale 2025 r. na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności.