{"vars":{{"pageTitle":"Polacy oszczędzają, ale w fast foodach kupują. Gastronomia podnosi się z kryzysu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["branza-gastronomiczna","fast-food","mcdonalds","najnowsze","oszczedzanie","przeglad-prasy","restauracje"],"pagePostAuthor":"Magdalena Borodziewicz","pagePostDate":"19 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":662013}} }
300Gospodarka.pl

Polacy oszczędzają, ale w fast foodach kupują. Gastronomia podnosi się z kryzysu

Polacy oszczędzają, a mimo to niemal wszystkie sektory się rozwijają. W 2023 roku na rynku pojawiło się ponad 3 tys. nowych placówek gastronomicznych.

Najwięcej punktów przybyło w branży restauracyjnej – blisko 2 tys., podaje „Rzeczpospolita”. Rzecznik Dun & Bradstreet Poland Tomasz Starzyk zauważa, że w ujęciu procentowym najszybciej rozwija się rynek ruchomych placówek gastronomicznych. Choć na ulicach widać znikające lokale gastronomiczne, na ich miejscu szybko powstają nowe.


Czytaj także: Ekonomiści: inflacja spadła pod koniec roku. To zasługa cen żywności


Przykładowo, jak czytamy w dzienniku, firma Sweet Gallery obchodzi w tym roku 10. rocznicę powstania. W tym czasie przedsiębiorstwo zagospodarowało 20 proc. segmentu fast food, zakładając w Polsce prawie 1 tys. punktów sprzedaży.

Dane Mastercard Spending Pulse pokazują, że pomimo deklaracji o oszczędzaniu Polacy wydali w grudniu na restauracje o 20 proc. więcej niż rok temu. Przy czym inflacja w restauracjach wynosi 10 proc., wzrost wydatków można więc określić jako 10-procentowy. Od 2021 roku widać duży wzrost wydatków na fast foody, jednak tylko w grupie konsumentów o niższych dochodach.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Na polski rynek z sukcesem wchodzą zagraniczne firmy, takie jak amerykańska sieć Popeyes. Rozwijają się także starzy gracze, jak McDonald’s. Rozwijają się zresztą nie tylko fast foody. Po kryzysie podnosi się właśnie np. firma Sfinks.

Jak podaje „Rzeczpospolita”, tempo wzrostu cen wyhamowuje, jednak nie można jeszcze ogłaszać końca spowolnienia w gospodarce. Ceny nadal są bardzo wysokie, co dotyka zarówno gospodarstw domowych, jak i większości sektorów. Consumer Panel Services GfK sprawdziło, że 91 proc. nabywców deklaruje racjonalizowanie wydatków. Polacy oszczędzają na rozrywce poza domem, restauracjach i gastronomii, ubraniach, butach i akcesoriach oraz na żywności. Przez cały rok ponad ⅘ konsumentów określało stan swoich finansów jako bardzo trudny.

Polecamy: