{"vars":{{"pageTitle":"Polskie ciężarówki podbiły Europę. Jesteśmy liderem w transporcie drogowym towarów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-transportowa","firmy-przewozowe","main","polski-instytut-ekonomiczny","polskie-firmy-za-granica","przewozy-towarowe","samochody-ciezarowe","transport-drogowy"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"6 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599778}} }
300Gospodarka.pl

Polskie ciężarówki podbiły Europę. Jesteśmy liderem w transporcie drogowym towarów

Polska jest unijnym liderem w transporcie drogowym towarów. Tiry znad Wisły odpowiadają za 20 proc. całkowitej pracy przewozowej w UE, zwraca uwagę Polski Instytut Ekonomiczny.

Praca przewozowa firm z Polski wyniosła 385,1 mld tonokilometrów (tkm) w porównaniu do 303,9 mld tkm w przypadku drugich w klasyfikacji Niemiec.

Polskie firmy należą do grona czołowych przewoźników na większości najważniejszych tras w UE. Trasa między Polską i Niemcami jest drugą najważniejszą w UE. W 2022 r. przetransportowano nią 69,1 mln ton towarów, z czego 96,4 proc. przewiozły podmioty z Polski. Podobne odsetki występują w przypadku tras Czechy-Polska, Włochy-Polska oraz Polska-Słowacja. Polskie tiry przewiozły tam kolejno 92 proc., 98 proc. i 92 proc. towarów.

Polskie ciężarówki podbiły Europę

Na 12 z 16 najważniejszych tras UE przewoźnicy z Polski są głównymi podmiotami rynkowymi spoza kraju załadunku i rozładunku. Polskie firmy odgrywają znaczącą rolę na trasach między Niemcami i Holandią, Belgią i Francją, Belgią i Holandią czy Niemcami i Francją.

Firmy z Polski specjalizują się w przewozach międzynarodowych, świadcząc niemal 64 proc. usług w ramach transportu międzynarodowego. Wysoki udział w rynku osiągamy też w kabotażu, czyli usługach świadczonych na terenie danego kraju przez podmiot zarejestrowany w innym i cross-trade, czyli przewozów między dwoma krajami obsługiwanymi przez podmiot z kraju trzeciego.

Udział Polski w unijnym rynku transportu rośnie systematycznie od czasu jej wejścia do Unii Europejskiej. Pod względem wytwarzanej wartości dodanej w 2004 r. wynosił ok. 2 proc. Obecnie jest to ok. 8 proc., czyli 4-krotny wzrost.

Jednym ze sposobów dalszej poprawy tej sytuacji mogłoby być np. zwiększenie zakresu świadczenia przez firmy transportowe usług okołotransportowych, w tym logistycznych czy też przyspieszenie procesu elektryfikacji sektora.

Czytaj także: