{"vars":{{"pageTitle":"Kryzys w lotnictwie w Polsce trwa. Koronawirus uderzył szczególnie w regionalne lotniska","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["lotnictwo","lotniska","main","porty-regionalne","transport","turystyka","zrpl","zwiazek-regionalnych-portow-lotniczych"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"17 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"17","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":233047}} }
300Gospodarka.pl

Kryzys w lotnictwie w Polsce trwa. Koronawirus uderzył szczególnie w regionalne lotniska

Od stycznia do września 2021 roku na Lotnisku Chopina i trzynastu pozostałych portach lotniczych obsłużono prawie 13 mln pasażerów. To zaledwie 1,5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2020 roku – podał Związek Regionalnych Portów Lotniczych.

Porty regionalne obsłużyły 60 proc. ruchu lotniczego, pozostały udział należy do Lotniska Chopina.

W ciągu 9 miesięcy 2021 roku najtrudniejszy był pierwszy kwartał, w którym odprawiono zaledwie 458 tys. pasażerów, to jest o 4,34 mln mniej (-90,5 proc.) w porównaniu z tym samym okresem minionego roku.

Od kwietnia do czerwca, czyli w drugim kwartale, na trzynastu lotniskach regionalnych odnotowano 1,57 mln podróżnych, czyli o 1,5 mln więcej w porównaniu z drugim kwartałem 2020 roku, który stał pod znakiem administracyjnego lockdownu branży lotniczej i w trakcie którego odprawiono zaledwie 70 tys. podróżnych.

Tegoroczny szczyt przewozów, który tradycyjnie przypada na trzeci kwartał, porty regionalne zakończyły z wynikiem 5,82 mln pasażerów, to jest o 2,69 mln więcej (+86,2 proc.) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Wynik z okresu lipiec – wrzesień 2021 to 60 proc. ruchu obsłużonego w rekordowym trzecim kwartale 2019 roku, kiedy to na lotniskach regionalnych odprawiono 9,6 mln pasażerów.

Lotniska-milionerzy

Od stycznia do września 2021 roku, w gronie tzw. „milionerów”, czyli lotnisk, które przed pandemią rocznie odprawiały ponad milion osób, najlepsze wyniki zanotowały lotniska w Krakowie – 1 mln 735 tys., następnie w Katowicach – 1 mln 730 tys. i Gdańsku – 1 mln 377 tys. Kolejne porty wg liczby podróżnych to Wrocław – 939 tys., Modlin – 857 tys. i Poznań – 722 tys.

W portach, które przed pandemią obsługiwały poniżej miliona pasażerów rocznie, na pierwszym miejscu, po pierwszym dziewięciu miesiącach br., znalazł się Rzeszów z wynikiem 162,6 tys. podróżnych, następnie Szczecin – 114,8 tys., Lublin – 68,4 tys., Bydgoszcz – 56,4 tys., Łódź – 41,4 tys., Olsztyn z wynikiem – 31,2 tys. i Zielona Góra z wynikiem – 16,1 tys.

W trakcie trzech wakacyjnych miesięcy lotniska regionalne prawie odrobiły stratę liczby podróżnych z pierwszego półrocza bieżącego roku. Nie zmienia to faktu, że sytuacja branży lotniczej jest bardzo trudna” – mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, firmy zarządzającej Katowice Airport.

Wciąż bardzo duża niepewność

Pandemia koronawirusa trwa już około dwóch lat, przez ten czas lotnictwo działa w warunkach bardzo dużej niepewności. Przez Europę przetaczają się kolejne fale pandemii, które przynoszą zaostrzenie obostrzeń sanitarnych, co automatycznie przekłada się na spadek zainteresowania podróżami lotniczymi. Jakby tego było mało, przed nami planowane 40 proc. podwyższenie terminalowych opłat nawigacyjnych dla przewoźników operujących z regionów. To fatalna informacja, ponieważ w dłuższej perspektywie wysokie opłaty nawigacyjne negatywnie wpłyną na rozwój portów regionalnych, które obsługują 60 proc. przewozów pasażerskich w Polsce” – tłumaczy Tomasik.

Jak dodaje, w wyniku pandemii koronawirusa lotniska regionalne poniosły bardzo duże straty finansowe.

Wiele czasu upłynie zanim porty powrócą do stabilnej sytuacji budżetowej. Odbudowie naszych zasobów finansowych nie sprzyja sytuacja makroekonomiczna. Bardzo niepokoi nas rosnąca inflacja, w tym radykalny wzrost cen energii elektrycznej. W przyszłym roku lotniska regionalne w Polsce, w zależności od ich wielkości, zapłacą od kilkuset tysięcy do nawet kilku milionów złotych więcej za energię elektryczną. Ponadto postępujący wzrost cen materiałów budowlanych oraz koszt kredytów powoduje, że dramatycznie zostały ograniczone możliwości inwestycyjne – zarówno odtworzeniowe, jak i prorozwojowe. Kryzys w lotnictwie trwa i nic nie wskazuje na jego rychłe zakończenie” – dodaje.

W rekordowym 2019 roku z siatki połączeń regularnych i czarterowych portów działających w regionach skorzystało w sumie 30,2 mln podróżnych, co stanowiło 62 proc. z całości liczby pasażerów obsłużonych w tym czasie w Polsce.

Reszta pasażerów, czyli 18,8 mln (38 proc.), skorzystała z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. W kryzysowym 2020 roku na wszystkich lotniskach regionalnych odprawiono 9,1 mln podróżnych, czyli o ponad 21,1 mln mniej (-69,8%) w porównaniu z rekordowym 2019 rokiem.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych został powołany w celu usystematyzowania współpracy pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi w Polsce.