Rośnie optymizm małych i średnich firm – wynika z najnowszego badania nastrojów przedsiębiorców Bibby MSP Index. Oczekiwania biznesów co do rozwoju sytuacji gospodarczej są najczęściej zgodne z przewidywaniami makroekonomicznymi różnych instytucji.
W kwietniowym badaniu (Bibby MSP Indeks) firmy faktoringowej Bibby Financial Services odczyt nastrojów odbił w górę o 10,1 punktów do poziomu 52,7 pkt. To pokazuje, że przedsiębiorcy mają dużo wiary w poprawę kondycji swoich biznesów w najbliższych 6 miesiącach. Liczą przede wszystkim na wzrost sprzedaży, co wpływa też na ich dobre rokowania co do płynności finansowej czy poziomu zadłużenia.
Przedsiębiorcy liczą na wzrost zamówień
Lepszej wyników spodziewają się przede wszystkim przewoźnicy i usługodawcy, gdzie na poprawę liczy już jedna trzecia badanych. Żadnych zmian w tym obszarze nie przewidują natomiast przedstawiciele handlu i producenci. Natomiast spadki zakładają głównie reprezentanci branży budowlanej oraz działalności pozostałej.
Generalnie liczba przedsiębiorców prognozujących wzrost zamówień zwiększyła się niemal dwukrotnie w stosunku do badania z jesieni 2022 r. (31 proc. wobec 17 proc.).
Zdaniem badanych płynność finansowa ich firm będzie się utrzymywać w kolejnych sześciu miesiącach na stabilnym poziomie (tak wskazuje 63 proc. pytanych). Z kolei odsetek badanych, którzy przewidują jej spadek zmniejszył się z 27 proc. do 16 proc.
Zobacz też: Alarmujące dane o polskich małych firmach. Coraz więcej biznesów jest niewypłacalnych
Spadła liczba tych przedsiębiorców, którzy obawiają się, że dostęp do zewnętrznego finansowania zmaleje (z 23 proc do 7 proc.). Wzrosła natomiast liczba tych (68 proc.), którzy nie spodziewają się zmian w tym zakresie. Autorzy badania uważają, że „to reakcja na niższe tempo wzrostu inflacji”.
– Mali i średni przedsiębiorcy są mocno osadzeni w realiach gospodarczych i doskonale rozumieją mechanizmy gospodarcze, stojące za obecnym spowolnieniem. Słabe wyniki sektora produkcyjnego to przecież m.in. efekt postpandemicznego przestawienia się konsumentów na usługi, stąd lepsze rokowania przedsiębiorców z tego sektora. Producenci mierzą się z wysokimi stanami zapasów, co było efektem zwiększonych zakupów dóbr trwałych w czasie pandemii i zawirowań w sieciach dystrybucji – podkreśla Tomasz Rodak, dyrektor sprzedaży w Bibby Financial Services.
– Wiele wskazuje na to, że najgorsze mamy już za sobą, a firmy przystosowały się do funkcjonowania w trudnych warunkach. Z kwartału na kwartał powinno być już coraz lepiej – dodaje.
Gospodarka urośnie
Potwierdzają to najnowsze prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który ocenia, że odbicie gospodarki będzie teraz wspierane przez wydatki publiczne (m.in. KPO) oraz właśnie inwestycje firm, które związane będą przede wszystkim z nakładami przedsiębiorstw na sprzęt oraz środki transportu, przy nadal słabym popycie konsumpcyjnym, zwłaszcza na dobra trwałe i mieszkania.
W ocenie Instytutu w pierwszym kwartale br. gospodarka skurczyła się o około 0,5 proc., a kolejne miesiące przyniosą jej odbicie – w całym 2023 r. ma ona urosnąć o 0,8 proc., a w 2024 r. o 2,2 proc.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Również Komisja Europejska spodziewa się, że Polska uniknie recesji ze wzrostem PKB na poziomie 0,4 proc. w tym roku i jego przyspieszeniem do 2,5 proc. w następnym roku. Podobne są też oczekiwania Banku Światowego. Sprzyjać będzie temu spodziewany spadek inflacji, przecena na rynku surowców i paliw, napływ inwestycji zagranicznych – często w ramach nearshoringu (przenoszenie biznesów do państw sąsiednich) – a także eksport i ogromne nakłady na obronność.
– Co więcej, obecny kryzys nie przekłada się na wzrost bezrobocia. Handel oraz branża budowlana są co prawda mniej pewne przyszłego wzrostu zatrudnienia, ale już produkcja i usługi spodziewają się go. Potwierdzają to dotychczasowe dane GUS i prognozy dotyczące rynku pracy oraz stabilizacji stopy bezrobocia w granicach ok. 6 proc. Firmy raczej ograniczają rekrutacje niż zwalniają pracowników – czytamy w opracowaniu.
Bibby Financial Services bada nastroje polskich przedsiębiorców już od 2011 r.