{"vars":{{"pageTitle":"Powstanie ciężarówka napędzana wodorem. Stworzą ją wspólnie Honda i Isuzu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["ekologia","h2","honda","isuzu","japonia","motoryzacja","naped-wodorowy","oze","przemysl","przemysl-motoryzacyjny","transport","transport-drogowy","wodor"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 stycznia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":36723}} }
300Gospodarka.pl

Powstanie ciężarówka napędzana wodorem. Stworzą ją wspólnie Honda i Isuzu

Japońskie koncerny motoryzacyjne Honda i Isuzu ogłosiły współpracę przy produkcji ciężkich samochodów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, donosi Reuters.

Na mocy dwuletniej umowy Isuzu będzie w swoich pojazdach ciężarowych testować napędy wodorowe pierwotnie zaprojektowane przez Hondę do samochodów osobowych.

Wśród ekspertów nie brakuje opinii, że choć akumulatorowy napęd elektryczny ma dużą szansę stać się powszechnie stosowanym rozwiązaniem w samochodach osobowych, to w transporcie ciężkim efektywniejsze mogą być właśnie ogniwa wodorowe.

Takie zdanie podczas zorganizowanej przez 300Gospodarkę konferencji „Czas na wodór” wyrazili m.in. polscy specjaliści – prof. Tadeusz Uhl i prof. Paweł Kulesza.

Na duży potencjał napędu wodorowego w transporcie zwracają także uwagę autorzy raportu 300Gospodarki pt. „Wodorowa alternatywa” (PDF).

Jak czytamy w raporcie, podstawowym problemem baterii litowo-jonowych wydaje się być niska gęstość energetyczna – niższa ok. czterokrotnie od gęstości energetycznej wodoru w baku pojazdu napędzanego ogniwem paliwowym.

W efekcie porównywalnych rozmiarów samochody wodorowe mają względem samochodów BEV (napędzanych przy pomocy akumulatorów – przyp. red.) większy zasięg oraz cechują się szybszym (10 do 15 razy) tempem tankowania. O ile powyższe cechy nie są tak istotne w przypadku samochodów osobowych, używanych na co dzień do komunikacji na krótkich dystansach, czy lekkich samochodów dostawczych, stają się one kluczowe dla ciężkich samochodów ciężarowych” – piszą autorzy raportu.

Honda jest w tej chwili jednym z niewielu producentów, którzy mają w swojej ofercie model samochodu napędzanego wodorem – Clarity. W 2018 roku firma sprzedała 654 sztuki tego pojazdu w Japonii i Stanach Zjednoczonych.

Z kolei Isuzu jest firmą wyspecjalizowaną w produkcji ciężarówek o małej i średniej masie. Jak dotąd przedsiębiorstwo to nie wypuściło jeszcze na rynek żadnego w pełni elektrycznego pojazdu.

Czytaj także:

>>> Pesa wspólnie z Orlenem chcą wyprodukować polski pociąg na wodór

>>> Pierwsza na świecie linia z autobusami wodorowymi uruchomiona na południu Francji