{"vars":{{"pageTitle":"Premier: wyższy VAT na paliwa nie musi oznaczać podwyżek na stacjach","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["benzyna","mateusz-morawiecki","najnowsze","olej-napedowy","paliwa","tarcza-antyinflacyjna","vat"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 listopada 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":413386}} }
300Gospodarka.pl

Premier: wyższy VAT na paliwa nie musi oznaczać podwyżek na stacjach

Chcemy, aby przywrócenie stawek VAT nie wiązało się z podwyżkami na stacjach paliw – powiedział w środę premier Mateusz Morawiecki.

Chcemy, aby przywrócenie stawek VAT (na paliwa – PAP) z nie wiązało się z jakimiś podwyżkami na stacjach paliw – powiedział premier Mateusz Morawiecki w środę podczas wizyty w muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Szef rządu podkreślił jednocześnie, że ceny detaliczne paliw zależą od sytuacji na rynku światowym i od kursu złotego.

Ropę naftową kupuje się w dolarach, jest istotne umocnienie (złotego – PAP) w ciągu ostatniego miesiąca, półtora, jest też, w porównaniu do ostatnich paru miesięcy, spadek cen ropy na rynkach światowych – zwrócił uwagę premier.

Co z olejem napędowym?

Morawiecki powiedział też, że rząd martwi się o sytuację na rynku oleju napędowego, którego jest w Europie za mało.

Mam nadzieję, że od początku roku ceny (2023 – PAP) będą porównywalne do tych, które są teraz, a główne bolączki wiążą się z dostępnością oleju napędowego. Wiem, że różni importerzy polscy i zagraniczni starają się ściągnąć ten deficytowy w Europie towar do Polski – dodał.

Premier zwrócił uwagę, że są już państwa w Europie, gdzie olej napędowy jest reglamentowany, ale w Polsce do takich sytuacji nie musiało dojść i nie dochodzi.

Zmiany w tarczy antyinflacyjnej

W 2022 r. obowiązuje tarcza antyinflacyjna. Wynika z niej między innymi obniżenie podatku VAT na paliwa z 23 proc. do 8 proc. Przedstawiciele rządu zapowiedzieli, że konieczny będzie powrót do wyższej stawki w przyszłym roku.

Konieczność powrotu do podwyższonej stawki wynika z regulacji unijnych. Komisja Europejska nie zgadza się na stosowanie preferencyjnego opodatkowania paliw kopalnych.

Czytaj także: