{"vars":{{"pageTitle":"Program Kolej Plus: Do 2028 r. budowa i modernizacja ponad 1,2 tys. km linii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budowa","infrastruktura","kolej","kolej-plus","linie-kolejowe","modernizacja","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"20 kwietnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":294034}} }
300Gospodarka.pl

Program Kolej Plus: Do 2028 r. budowa i modernizacja ponad 1,2 tys. km linii

Ponad 1,2 tys. km linii kolejowych ma zostać objętych dofinansowaniem do 2028 r. w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury (MI).

Do realizacji zakwalifikowano 34 projekty. Dzisiaj rząd ma podjąć decyzję w sprawie zwiększenia dofinansowania programu o 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł.

Inwestycje do programu zgłosili samorządowcy, zgłosili marszałkowie województw, starostowie, burmistrzowie i wójtowie. I tak jest w przypadku Lubelszczyzny, i tak jest w każdym regionie naszego kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji w Janowie Lubelskim.

Łącznie wpłynęło blisko 100 wniosków.

Jak podał resort w komunikacie, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.

Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim – czytamy w komunikacie.

Projekty obejmują:

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel przedstawił wybrane inwestycje podczas konferencji w Janowie Lubelskim. Poinformował, że w ramach planowanych inwestycji w woj. lubelskim ma powstać 90 km nowych linii kolejowych (w tym budowana będzie m.in. linia Kraśnik-Janów i powstanie linia łącząca Lublin z Łęczną). Wartość inwestycji na terenie tego województwa ma sięgać 3,5 mld zł.

W województwie podlaskim, jak powiedział, Łomża ma odzyskać połączenie z Białymstokiem. W tym celu zmodernizowanych ma zostać ok. 80 km linii kolejowych Łomża-Śniadowo i Śniadowo-Łapy. W województwie mazowieckim połączenia kolejowe mają odzyskać Ostrów Mazowiecka i Sokołów Podlaski, powstać ma również projekt linii kolejowej Zegrze – Przasnysz przez Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock. W łódzkim planowana jest odbudowa linii z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa oraz modernizacja linii z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska Kamiennej (z łódzkiego do świętokrzyskiego).

W Wielkopolsce prace mają być prowadzone na 200 km linii. Zaplanowano m.in. nowe połączenie Konin – Turek, a kilka innych linii ma zostać zmodernizowanych.

Prace będą też prowadzone na 130 km linii kolejowych w woj. dolnośląskim, lubuskim i opolskim. Planowane jest przywrócenie komunikacji kolejowej w Jastrzębiu Zdroju. W województwie małopolskim mają zostać utworzone połączenia kolejowe z Niepołomic do Krakowa oraz z Myślenic do Krakowa, planowana jest też rewitalizacja linii Gorlice-Jasło.

Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach Programu. Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.

Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł – do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r., podsumowano.

Program Kolej Plus. Rząd podwaja budżet na linie kolejowe do 11 mld zł