{"vars":{{"pageTitle":"Przestaliśmy się bać inflacji. Na święta już nie szukamy żywności w promocji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budzet","gospodarstwa-domowe","inflacja","najnowsze","pieniadze","promocje","sondaz","swieta-bozego-narodzenia","uce-research","wydatki","zakupy"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"11 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":641171}} }
300Gospodarka.pl

Przestaliśmy się bać inflacji. Na święta już nie szukamy żywności w promocji

Odsetek Polaków nastawionych na szukanie przed świętami żywności w promocjach spadł do 85,2 proc. z 89 proc. rok wcześniej, wynika z raportu UCE Research i Grupy Blix pt. „Plany zakupowe Polaków na święta 2023”.

Wyniki sondażu pokazują też, że o 6,9 pkt proc. ubyło osób w pełni zdecydowanych na obniżki oraz o 3,1 pkt proc. przybyło konsumentów raczej nastawionych na promocje.

Niewielki spadek zainteresowania promocjami może sugerować, że konsumenci stopniowo przyzwyczajają się do wyższych cen. W obliczu inflacji i jej długotrwałych skutków klienci mogą zauważać lekką stabilizację cenową w niektórych segmentach rynku. To sprawia, że promocje dla wybranej grupy nabywców mogą nie wydawać się aż tak atrakcyjne – powiedział wiceprezes Grupy Blix Marcin Lenkiewicz, cytowany w komunikacie.

Promocyjne ceny już nie są tak atrakcyjne

Żywność wyłącznie w cenach regularnych będzie poszukiwana przez 2,8 proc. konsumentów. Rok wcześniej 2 proc. osób tak twierdziło. Kwestia rabatów nie ma teraz znaczenia dla 8 proc. osób, choć poprzednio zapewniało o tym 5 proc. Obecnie 4 proc. ankietowanych nie potrafi się określić pod tym względem, tak jak w zeszłym roku.

Badanie też pokazuje, że ze względu na wysoką inflację i wzrost cen 73,2 proc. uczestników tegorocznego sondażu zamierza ograniczyć wydatki na tegoroczne zakupy świąteczne. Rok temu 81 proc. badanych to deklarowało. Zatem rok do roku ubyło osób oszczędzających. Wśród nich w pełni zdecydowanych jest o 8,1 pkt proc. mniej konsumentów niż poprzednio – podano w komunikacie.

O 0,3 pkt proc. zwiększył się odsetek shopperów będących raczej na tak. Z kolei 17,9 proc. badanych nie zamierza ograniczać świątecznych wydatków. Rok temu 11 proc. ankietowanych tak twierdziło. Teraz 6,4 proc. respondentów nie potrafi się określić w tym zakresie, a poprzednio 6 proc. było niezdecydowanych. Obecnie dla 2,5 proc. konsumentów ta kwestia nie ma żadnego znaczenia, a wcześniej 2 proc. osób tak deklarowało – dodano.

Ile będą kosztować nas świąteczne zakupy?

Ankietowani stwierdzili też, jaki budżet planują przeznaczyć na osobę na zakupy spożywcze przed świętami. Przedział 101-200 zł podało 27,9 proc. uczestników sondażu (w ubiegłym roku 28 proc.). Z kolei 201-300 zł wybrało 17,2 proc.respondentów (17 proc.). Kwota do 100 zł miała 12,1 proc. wskazań (rok temu 16 proc.). Natomiast 301-400 zł zapowiedziało 10,7 proc. ankietowanych (10 proc.), 401-500 zł – 8,3 proc. (poprzednio 7 proc.) oraz powyżej 500 zł – 9,7 proc. (6 proc.). Niezdecydowanych było 14,1 proc. badanych (16 proc.), wskazano również.

Eksperci z UCE Research zwracają uwagę na to, że opcja 101-200 zł jest najczęściej wybierana, a na drugim miejscu znalazł się przedział 201-300 zł. Kwota do 100 zł jest na trzeciej pozycji.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Jak podsumowuje Marcin Lenkiewicz, dwie najczęstsze preferencje wskazują na to, że większość konsumentów skłania się ku umiarkowanemu wydatkowaniu na święta. Prawdopodobnie w większości gospodarstw domowych ten poziom wydatków jest uznawany za rozsądny.

Z kolei zmniejszenie się udziału kwoty do 100 zł może sugerować, że mniej osób odczuwa skrajną potrzebę ograniczania wydatków do minimum. Może to wynikać z lekkiej poprawy sytuacji finansowej niektórych konsumentów lub z akceptacji wyższych cen żywności w obliczu inflacji.

Raport pt. „Plany zakupowe Polaków na święta 2023” powstał w ramach badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix metodą CAWI na próbie 1032 osób respondentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Do porównania zestawiono wyniki z poprzedniego badania zrealizowanego w 2022 roku, wykonanego na próbie 1105 konsumentów.

Czytaj także: