{"vars":{{"pageTitle":"Rosja może stracić nawet 770 samolotów przez sankcje","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["aeroflot","flota-samolotow","inwazja-rosji-na-ukraine","leasing","linie-lotnicze","lotnictwo","rosja","samoloty","transport","ukraina"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"28 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":269841}} }
300Gospodarka.pl

Rosja może stracić nawet 770 samolotów przez sankcje

Unia Europejska zakazała leasingu samolotów do Rosji. Na skutek tych sankcji Rosja może stracić nawet 770 samolotów, które będzie musiała zwrócić do leasingodawców z Europy Zachodniej. W trudnej sytuacji są także sami leasingodawcy.

Zapowiedziane w niedzielę unijne sankcje dotyczą m.in. zakazu dostarczania do Rosji „wszelkich towarów i technologii”, związanych z odrzutowcami. Firmy leasingowe będą więc musiały rozwiązać wszystkie umowy z rosyjskimi liniami lotniczymi – mają na to 30 dni.

Zakaz dotyczy nie tylko leasingu samolotów i helikopterów, ale także ich ubezpieczenia i konserwacji. Obejmuje również stare kontrakty.

Jak podaje Bloomberg, powołując się na analizy IBA Group, która doradza liniom lotniczym, producentom samolotów, bankom i leasingodawcom, ponad połowa aktywnych samolotów komercyjnych dla Rosji jest dzierżawiona – głównie od firm z siedzibą za granicą.

Setki samolotów w Rosji mają główni leasingodawcy odrzutowców z siedzibą w Irlandii: AerCap i SMBC Aviation.

Leasingodawcy w trudnej sytuacji

Według danych firmy konsultingowej Cirium, leasingodawcy europejscy mają w Rosji 515 samolotów o łącznej wartości rynkowej wynoszącej blisko 10 mld dolarów. Do leasingodawców z Europy może należeć z tego nawet połowa, czyli 5 mld dolarów.

Europejscy leasingodawcy stoją więc przed ogromnym wyzwaniem logistycznym – odzyskaniu z Rosji do końca marca setek samolotów, na mocy sankcji nałożonych po inwazji tego kraju na Ukrainę.

Kolejnym zmartwieniem leasingodawców lotniczych są skutki finansowe sankcji dla rosyjskiej gospodarki. Wielu rosyjskich przewoźników korzysta z kredytów, aby zapłacić za swoje samoloty. Sankcje nałożone na rosyjskie banki mogą doprowadzić do kaskady nieudanych płatności.

Rosyjskie linie mogą dużo stracić

Według analizy serwisu Cirium, 777 z 980 rosyjskich samolotów pasażerskich jest w leasingu. Co oznacza, że będą musiały zwrócić te maszyny, pochodzące z Europy. Pozostałe samoloty są dzierżawione przez leasingodawców ze Stanów Zjednoczonych i Singapuru.

Szacuje się, że narodowy przewoźnik Rosji, Aeroflot, wydzierżawił aż połowę swojej floty od leasingodawców spoza Rosji. Flota Aeroflotu liczy 186 samolotów. Większość z nich to samoloty typu Airbus A320, Boeing 737-800 i Boeing 777-300ER.

Linia lotnicza odebrała w zeszłym roku kolejne samoloty europejskiej firmy Airbus i amerykańskiego Boeinga.

Linie Ural Airlines mają 54 odrzutowce Airbusa w leasingu. Podobnie jak niskokosztowy przewoźnik S7 Airlines, które dzierżawią ok. 70 samolotów, zarejestrowanych na Bermudach. Ci trzej przewoźnicy należą do pięciu głównych operatorów w Rosji.

Rosyjskie linie lotnicze mogą mieć także problemy z obsługą techniczną. Ta jest bowiem głównie powiązana z Niemcami. W obliczu restrykcji, nałożonych na Rosję przez ten kraj, to krytyczna zależność.

Czytaj też inne analizy 300Gospodarki nt. konsekwencji wojny w Ukrainie:


Chcesz pomóc? Tutaj publikujemy krótką listę organizacji, gdzie można wpłacić pieniądze, zanieść rzeczy do zbiórki lub zadeklarować przyjęcie uchodźców: Jak pomóc Ukrainie? Lista zweryfikowanych zbiórek i organizacji pomocy humanitarnej