PKP Intercity miało prawie 59 mln pasażerów w 2022 r., wobec prawie 49 mln w dotychczas rekordowym 2019 r., podał przewoźnik.
Pierwszy miesięczny rekord przewozowy padł już w maju, kiedy to ponad 5,26 mln osób podróżowało z PKP Intercity.
Rekordowy rok
Następne miesiące to kontynuacja trendu wzrostowej frekwencji w pociągach: w czerwcu z przewoźnikiem podróżowało niemal 5,5 mln podróżnych, z kolei w lipcu – blisko 6,5 mln. W sierpniu z usług przewoźnika skorzystało jeszcze więcej osób – ponad 6,5 mln. Tym samym sierpień 2022 roku stał się miesiącem z największą frekwencją w historii PKP Intercity.
– Równo rok temu, na początku stycznia 2022 roku, PKP Intercity ogłosiło rozszerzenie swojej strategii rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Z 19 do 27 mld zł zwiększyły się środki, jakie spółka zainwestuje do końca obecnej dekady. Do tego czasu flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, wszystkie pojazdy przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. […] Żeby osiągnąć zakładane cele, PKP Intercity podpisało w minionym roku kontrakty na modernizację, jak i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,4 mld zł brutto – czytamy.
Czytaj także: Ten rok należy do kolei. Bilety za kilkanaście złotych przyniosły efekty
Duże nakłady
Na początku kwietnia 2022 roku narodowy przewoźnik podpisał z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski umowę na modernizację 90 wagonów, które po zakończonych pracach będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity. Wartość zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto.
Kolejnym krokiem we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity było podpisanie we wrześniu 2022 roku umowy z PESĄ Bydgoszcz na modernizację 59 wagonów serii 152A i 154A. Wykonanie wszystkich prac zamknie się w kwocie 376 mln zł brutto, a pojazdy po modernizacji zaoferują podróżnym liczne udogodnienia. Bydgoski producent wyprodukuje dla narodowego przewoźnika również 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu, który został podpisany w październiku 2022 roku, wynosi 554,6 mln zł brutto, wymienia PKP IC.
W minionym roku przewoźnik odebrał między innymi 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska oraz odebrało większość z zamówionych 81 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
PKP Intercity ogłosiło w listopadzie największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy. Po zakończeniu zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwi zakup dodatkowych 150 pojazdów. Zakup ten wprowadzi do oferty PKP Intercity nowy standard designu i komfortu podróżowania, podano również.
Ponadto zeszły rok PKP Intercity zamknęło największą inwestycją informatyczną w ponad 20-letniej historii. Przewoźnik podpisał bowiem trzy umowy, dzięki którym podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w zupełnie nowym systemie sprzedaży internetowej. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka, a łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 143 mln zł brutto. Planowo system e-IC 2.0 ma zostać udostępniony pasażerom w ostatnich miesiącach 2023 roku, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2021 r. miał ok. 35,5 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o blisko 9 mln r/r.
Więcej o kolei piszemy tutaj: