{"vars":{{"pageTitle":"Rosja znacjonalizuje zagraniczne samoloty. Putin podpisał ustawę","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["flota-samolotow","lotnictwo","main","rosja","samoloty","transport","ukraina","wladimir-putin"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"14 marca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":276026}} }
300Gospodarka.pl

Rosja znacjonalizuje zagraniczne samoloty. Putin podpisał ustawę

Prezydent Rosji Władimir Putin podpisał ustawę, która zakłada głównie umożliwienie rosyjskim przewoźnikom zatrzymanie zagranicznych samolotów – podają rosyjskie media.

Ustawa o środkach wsparcia lotnictwa cywilnego podpisana przez prezydenta Rosji Władimira Putina została opublikowana na oficjalnym portalu informacji prawnej.

Dokument ten zmienia kodeks lotniczy oraz szereg aktów prawnych.

W szczególności chodzi o umożliwienie rosyjskim liniom lotniczym zatrzymania floty zagranicznych samolotów. Ich certyfikacja ma być prowadzona przy udziale laboratoriów badawczych i centrów certyfikacji.

W uzasadnieniu do ustawy napisano, że ma ona na celu zachowanie zagranicznej floty powietrznej rosyjskich operatorów w obliczu sankcji.

Ponadto terminy certyfikacji technicznych środków ochrony transportu zostaną przesunięte z 1 stycznia 2022 r. na 31 grudnia 2023 r.

Jak pisaliśmy w tym tekście, rosyjscy przewoźnicy na skutek sankcji powinni zwrócić do leasingodawców z Europy nawet kilkaset samolotów do 28 marca 2022 roku. Władze Rosji nie chcą się jednak na to zgodzić – stąd pomysły o „nacjonalizacji” odrzutowców, wówczas jedynie największego przewoźnika, Aerofłotu.

Tuż po inwazji na Ukrainę swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich linii lotniczych zamknęła cała Unia Europejska, a także m.in. Stany Zjednoczone oraz Kanada. Skutki odcięcia największego kraju świata od świata analizowaliśmy w tym tekście.

W ubiegłym tygodniu Aerofłot wydał decyzję o zawieszeniu od 8 marca wszystkich zagranicznych połączeń, za wyjątkiem tych do Białorusi.

Rosyjskie lotnictwo znajdowało się więc w bardzo złym położeniu. Przewoźnicy w swoich flotach mają głównie samoloty zachodnich firm – jak Airbusy i Boeingi – których w ramach sankcji nie będzie można nawet serwisować. Zdaniem eksperta lotniczego, idąc tym tokiem, zmierzch rosyjskiego lotnictwa cywilnego mógłby nastąpić w ciągu 2 do 3 tygodni.

I choć sam Władimir Putin wspominał, że przygotowywany z rozmachem statek powietrzny Irkut MC-21 jest „nawet lepszy od zachodnich technologii”, maszyna na pewno nie zaspokoi potrzeb większości przewoźników w Rosji. Podobnie jak Suchoje, Iljuszyny i Antonowy, także dostępne w tym kraju.

Więcej o rosyjskich liniach lotniczych w czasie wojny w Ukrainie piszemy tutaj: