{"vars":{{"pageTitle":"Rząd na odchodne nowelizuje uchwały. Spółki kolejowe dostaną więcej pieniędzy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centrum-informacyjne-rzadu","dofinansowanie","inflacja","kolej","krajowy-program-kolejowy","najnowsze","pandemia","pkp-intercity","pkp-plk","pociagi","transport-kolejowy","wojna-w-ukrainie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"14 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":626469}} }
300Gospodarka.pl

Rząd na odchodne nowelizuje uchwały. Spółki kolejowe dostaną więcej pieniędzy

Rząd znowelizował dwie uchwały dotyczące kolei. Zarządcy infrastruktury kolejowej dostaną więcej pieniędzy.  Poza tym PKP Intercity otrzyma większą rekompensatę za świadczenie usług publicznych. W planach jest też dokapitalizowanie PKP PLK.

Rząd wprowadził nowe zapisy w uchwale ws. Krajowego Programu Kolejowego (KPK) oraz w uchwale dotyczącej finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym.

Więcej pieniędzy dla zarządców

Z KPK do programu wsparcia infrastruktury kolejowej przesuniętych zostanie 1,3 mld zł (do 2028 r.). Środki, którymi dysponuje KPK, pochodzą z budżetu państwa.

Planowane jest także dokapitalizowanie PKP PLK S.A. w 2024 r. skarbowymi papierami wartościowymi w wysokości 1,3 mld zł, z przeznaczeniem na finansowanie inwestycji realizowanych przez spółkę w ramach KPK.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


– Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego związana jest m.in. z koniecznością przesunięcia środków na Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku – podało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

CIR informuje jednocześnie, że aktualizacja KPK uwzględnia wyniki drugiego konkursu tzw. CEF2 Transport w unijnej perspektywie 2021-2027, gdzie została zwiększona pula środków UE o kwotę ponad 3 mld zł, co pozwoliło na zmniejszenie zaangażowania środków z budżetu państwa.

Rekompensata dla PKP Intercity

Natomiast w ramach nowelizacji uchwały w sprawie finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, zwiększona została kwota przeznaczona na to dofinansowanie o 6,5 mld zł do roku 2030, z czego w 2024 r. będą to 603 mln zł.

– Rząd zwiększy środki na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030. Chodzi o podwyższenie rekompensaty w ramach umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej między ministrem infrastruktury a PKP Intercity S.A – oznajmiło Centrum Informacyjne Rządu.

Jak podkreślono, ze względu na szok inflacyjny i energetyczny, który spowodowany został pandemią oraz atakiem Rosji na Ukrainę, dotychczasowa kwota rekompensaty dla PKP Intercity nie pokrywa całkowitego deficytu kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich.

Zwiększenie dofinansowania ma pozwolić na utrzymanie oraz poprawę dostępności komunikacyjnej regionów. Siatka połączeń dalekobieżnych powinna połączyć wszystkie polskie województwa.

To też może Cię zainteresować: