{"vars":{{"pageTitle":"Rząd opłaci ostatni odcinek przekopu przez Mierzeję. „Przedwyborczy cud”","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["elblag","infrastruktura","inwestycje","najnowsze","przekop-mierzei-wislanej"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"3 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599810}} }
300Gospodarka.pl

Rząd sfinansuje ostatni odcinek przekopu przez Mierzeję. „Przedwyborczy cud”

Rząd zobowiązał się do pogłębienia ostatniego, spornego odcinka kanału przez Mierzeję Wiślaną, aby mogły nim przepływać większe statki i wpływać swobodnie do portu w Elblągu. – To przedwyborczy cud – komentuje prezydent Elbląga.

O sprawie pisze Dziennik Gazeta Prawna. Chodzi o pogłębienie ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu, aby mogły tam wpłynąć większe statki. To ostatnie 900 metrów drogi wodnej, bez której cały przekop nie będzie funkcjonalny. Został on bowiem zbudowany dla statków o zanurzeniu do 4,5 m – obecnie do Elbląga mogą wpłynąć statki o zanurzeniu jedynie 2,2 m.


Czytaj także: Przekop Mierzei Wiślanej – kanał już otwarty. Po co nam ta inwestycja? [EXPLAINER]


Przedmiotem sporu do tej pory było to, kto ma sfinansować przekop. Samorząd Elbląga uważa, że ten ostatni odcinek toru powinien wykonać inwestor, a nie samorząd. Inwestorem jest zaś Skarb Państwa. Z kolei rząd jeszcze do niedawna uważał, że prace powinien przejąć Zarząd Portu Morskiego w Elblągu. Teraz najwyraźniej zmienił zdanie.

Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną zadeklarował, że rząd pokryje ten wydatek.

Zrobimy to pogłębienie – powiedział przedstawiciel rządu. Środki na ten projekt mają pochodzić z obligacji wyemitowanych przez państwo.

Samorządowcy nie kryją zdumienia takim obrotem sprawy.

Być może należy to traktować w ramach przedwyborczego cudu – stwierdził w rozmowie z DGP prezydent Elbląga, Witold Wróblewski.

Przekop Mierzei Wiślanej

Kanał Żeglugowy, będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, został otwarty we wrześniu 2022 roku. Polska dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk – podkreślał wówczas rząd.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg – także ponad 10 km.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Ale aby Kanał Żeglugowy był funkcjonalny, potrzebne były inwestycje uzupełniające. Jedną z nich jest właśnie modernizacja 800 metrów toru na rzece Elbląg.

Więcej o przekopie przez Mierzeję piszemy tutaj: