{"vars":{{"pageTitle":"Rzetelna edukacja klimatyczna jest potrzebna – sukces kampanii sześciu organizacji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["edukacja","edukacja-klimatyczna","ekologia","ikea","koalicja-klimatyczna","kryzys-klimatyczny","mlodziezowy-strajk-klimatyczny","wwf-polska","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"19 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":162694}} }
300Gospodarka.pl

Rzetelna edukacja klimatyczna jest potrzebna – sukces kampanii sześciu organizacji

15 lipca odbyło się spotkanie podsumowujące pierwszy etap kampanii „TAK! dla edukacji klimatycznej”, która zwraca uwagę na potrzebę wprowadzenia rzetelnej edukacji klimatycznej. Zapowiedziano złożenie w tej sprawie petycji do premiera, a rząd zadeklarował gotowość do dalszych rozmów na temat zmiany podstawy programowej.

Na stronie edukacjaklimatyczna.com od 22 kwietnia dostępna jest petycja, dzięki której zainteresowani mogą wyrazić swoje poparcie dla inicjatywy. Na ten moment petycję podpisało już ponad 60 tys. osób, co pokazuje aktywną i zaangażowaną postawę wobec pomysłu podjęcia działań w tej kwestii. Tym samym osiągnięto cel, jakim było zwrócenie uwagi władz na problem i podjęcie dialogu społecznego w Polsce.

W spotkaniu wzięły udział przedstawiciele organizacji pozarządowych, młodzieży i rządu. Reprezentanci Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, w imieniu wszystkich partnerów kampanii, przedstawili wyniki kilkumiesięcznych starań. Dzięki ich dobrym wynikom strona rządowa potwierdziła, że zapozna się z zaprezentowanymi tezami i rozwiązaniami. Dodano, że pewne kroki zostaną podjęte jeszcze w tym roku.

Dlaczego to takie ważne?

„Musimy zmienić nasz sposób myślenia o tym, jak funkcjonujemy na naszej planecie. Dla młodych ludzi ta sprawa jest szczególnie ważna. To oni powinni zdobyć rzetelną wiedzą, która w przyszłości pomoże im znaleźć nowe rozwiązania społeczno-ekonomiczne sprzyjające ochronie naszej planety. Oczywiście sama młodzież nie uratuje Ziemi, dlatego muszą mieć zapewnione wsparcie systemowe, aby prawo wspierało ochronę przyrody. A to mogą otrzymać jedynie od odpowiedzialnych dorosłych” – mówi Mirosław Proppé, prezes WWF Polska.

Edukacja podstawą do złagodzenia kryzysu

Przed partnerami kampanii stoi jeszcze proces negocjacji. W jego ramach organizacje chcą zadbać, aby zmiany przeprowadzono rzetelnie i jak najsprawniej. Szymon Kacprzak z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego mówi, że organizacje chcą, by edukacja klimatyczna zawitała do szkół już w 2022 r.

„Z pojęciem edukacji klimatycznej wiele osób, do których dotarła nasza kampania, spotkało się po raz pierwszy, co również można określić jako sukces naszych działań” – dodaje.

„Rzetelna edukacja leży u podstaw walki z kryzysem klimatycznym. Teraz strona rządowa ma jasny sygnał, że uczniowie, ich rodzice i nauczyciele chcą jak najszybszego wprowadzenia nauczania o zmianach klimatu. Dlatego resorty klimatu i edukacji nie mogą tego zignorować. Powinny pilnie powołać zespoły składające się z naukowców, ekspertów oraz reprezentantów strony społecznej, którzy będą pracować nad uzupełnieniem podstawy programowej. Polscy uczniowie mają prawo do rzetelnej edukacji klimatycznej na wszystkich etapach nauczania” – mówi prof. Zbigniew Karaczun, prezes Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego, ekspert Koalicji Klimatycznej.


Czytaj także: Większość rzeczy, które młodzi ludzie robią w walce o Ziemię, robią źle – mówi dr Tomasz Rożek z „Nauka. To Lubię”


Kampania jest wynikiem wspólnych działań i pracy wszystkich partnerów. Z inicjatywą weszli IKEA Retail Polska, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska oraz Onet.pl. Od kilku miesięcy działali razem na rzecz podkreślenia wagi uzupełnienia podstawy programowej o wiedzę z zakresu zmiany klimatu.

„W IKEA stawiamy duży nacisk na zrównoważony rozwój, a kwestie związane z ochroną klimatu są wpisane w naszą strategię People & Planet Positive. Imponuje mi determinacja i pasja, z jaką przedstawiciele Młodzieżowego Strajku Klimatycznego konsekwentnie zabiegają o zmianę systemową na rzecz edukacji klimatycznej. Jestem dumna, że jako firma mogliśmy wesprzeć te starania” – mówi Karin Sköld, prezeska IKEA Retail Polska i dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju.

Dialog jeszcze się nie skończył

Wydarzenie było również inauguracją Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej. Jego celem jest kontynuowanie dialogu na temat wprowadzenia edukacji klimatycznej w polskich szkołach.

„Systemowa edukacja o zmianach klimatu jest kluczowa z punktu widzenia dobrego przygotowania się do przeciwdziałania temu największemu wyzwaniu XXI w. Dlatego też tak ogromne znaczenie ma każdy podpis złożony pod petycją ws. wprowadzenia w polskich szkołach edukacji klimatycznej. Solidarnie, ponad wszelkimi podziałami, możemy z odpowiednią troską zadbać o planetę, a więc też o nas samych i przyszłe pokolenia. Jako świadomi obywatele z rzetelną wiedzą i odpowiednimi kompetencjami będziemy mogli zmieniać swoje nawyki oraz wpływać na decyzje polityków i biznesu” – mówi Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel i Dyrektor Wykonawczy UN Global Compact Network Poland.

Dbałość o środowisko i społeczności oraz odpowiedzialne zarządzanie kluczowe przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych