{"vars":{{"pageTitle":"Samochody elektryczne coraz bardziej popularne. "Możemy nawet podwoić wynik"","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["analiza-ekspercka","najnowsze","nowe-samochody","rynek","samochody-elektryczne","samochody-osobowe","wywiad"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"4 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599955}} }
300Gospodarka.pl

Samochody elektryczne coraz bardziej popularne. „Możemy nawet podwoić wynik”

W całym 2023 roku udział aut w pełni elektrycznych w rejestracjach samochodów osobowych wyniesie w Polsce prawdopodobnie ok. 5 proc, ale już w kolejnym roku może się podwoić i osiągnąć 10 proc, uważa prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Liczba rejestracji elektryków rośnie z miesiąca na miesiąc. Wydaje się, że do końca obecnego roku może ona dojść do poziomu 6-7 proc. w rejestracjach miesięcznych. W całym 2023 roku będzie to zapewne wartość bliższa 5 proc, ale już w 2024 roku możemy nawet podwoić ten wynik do ok. 10 proc. – powiedział Drzewiecki w rozmowie z ISBnews.

Według niego wiele zależy od kwestii dostępności samochodów elektrycznych w niższych segmentach cenowych.

Do tej pory samochody elektryczne sprzedawane były przede wszystkim w najwyższych segmentach, co powodowało, że ich dostępność dla przeciętnego konsumenta była mocno ograniczona. Są już jednak zapowiedzi modeli elektrycznych z niższych segmentów cenowych, co powinno pchnąć ten rynek do przodu – podkreślił szef IBRM Samar.

Zastrzegł jednocześnie, że choć kierunek przyszłej dominacji elektryków został wyznaczony przepisami Unii Europejskiej i jest już raczej nieodwracalny, to „jeszcze trochę poczekamy” na moment, w którym udział elektryków w rejestracjach samochodów osobowych na polskim rynku przewyższy udział samochodów z silnikiem diesla.

Taka sytuacja, według danych ACEA, miała miejsce po raz pierwszy w historii na rynku Unii Europejskiej w czerwcu 2023 roku.

Diesel nadal cieszy się sporym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych, gdzie stanowi nawet 30 proc. rejestracji, a to firmy wciąż odpowiadają za zdecydowaną większość rejestracji w Polsce. Żeby elektryki mogły stać się popularniejsze od diesli, musi się zmienić ich oferta, znacząco poprawić stan infrastruktury ładowania, a także zmienić się ogólne nastawienie i zaufanie do samochodów elektrycznych. Myślę, że nie nastąpi to wcześniej niż za ok. 5 lat – podsumował Drzewiecki.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar działa na rynku od 20 lat. Jego działalność obejmuje gromadzenie, analizowanie i udostępnianie danych dotyczących rynku motoryzacyjnego w Polsce.

Polecamy również: