{"vars":{{"pageTitle":"Wodorowe Solarisy Urbino trafią do Austrii. Kupi je największy przewoźnik w kraju","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["austria","autobus-na-wodor","biznes","klimat","solaris","technologie","transport","wodor"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"30 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":239572}} }
300Gospodarka.pl

Wodorowe Solarisy Urbino trafią do Austrii. Kupi je największy przewoźnik w kraju

Największy przewoźnik w Austrii – czyli firma OBB Postbus – zawarła kontrakt na dostawę autobusów wodorowych z firmą Solaris. Umowa obejmuje dostarczenie przez założoną w Polsce spółkę na razie 5 pojazdów wodorowych.

Na realizację zamówienia Solaris ma czas do końca listopada 2022. Napędzane wodorem pojazdy mają trafić do Villach, miasteczka w południowo-wschodniej Austrii.

Współpraca Solaris i OBB

Solaris i OBB Postbus zawarły już na początku 2021 roku umowę ramową. Zakłada możliwość zakupu nawet 40 autobusów wodorowych do 2023 roku.  W grudniu 2021 austriacki przewoźnik skorzystał z tej opcji i złożył pierwsze zamówienie, na 5 modeli Solaris Urbino 12 hydrogen.

Ten model wykorzystuje energię produkowaną na pokładzie przez zestaw ogniw paliwowych. Dzięki zastosowanej technologii, autobus może w każdych warunkach i całkowicie bezemisyjnie przejechać około 350 km – podaje Solaris.

OBB Postbus to największe przedsiębiorstwo autobusowe na terenie Austrii. Jednym z elementów działalności tego operatora jest testowanie alternatywnych technologii napędowych ,wykorzystujących na przykład wodór czy też energię elektryczną.

Z kolei Solaris to założona w Polsce spółka produkująca pojazdy, w ostatnich latach zwłaszcza bezemisyjne pojazdy dla transportu miejskiego. Obecnie jest częścią grupy CAF.

Współpraca Postbus z Solarisem sięga 2009 roku, a w barwach Postbus kursuje do dziś około 169 pojazdów Urbino. Podpisana na początku grudnia umowa jest pierwszą, której przedmiotem są autobusy z napędem alternatywnym – podaje Solaris.

Karyntia stawia na wodór w transporcie

Nawiązanie współpracy przez Solaris i austriackiego przewoźnika zbiega się z czasie z wdrożeniem projektu H2 Carinthia. Ma on wspierać rozwój technologii wodorowych w transporcie i przemyśle w tym regionie Austrii.

„Wykorzystanie wodoru w transporcie jest realną szansą na zmniejszenie emisji generowanych przez ten sektor. Ten ogromny potencjał widzą przewoźnicy transportu publicznego i władze miast w austriackim regionie Karyntia” – wskazuje Solaris.

W projekcie biorą udział najwięksi przewoźnicy w Austrii, administracja publiczna, a także firmy energetyczne. Jednym z elementów projektu będzie również pierwsza w Karyntii stacja tankowania wodorem.

Umowa z firmą Solaris to natomiast realizacja innego elementu programu, czyli wyposażania flot autobusowych w pojazdy wodorowe

„Warto wspomnieć, że wiosną tego roku zasilany wodorem, bezemisyjny autobus Urbino 12 hydrogen był prezentowany i testowany w regionie Karyntia, w tym także w Villach (…). Po testach w Karyntii, wodorowy Solaris był prezentowany także w regionie Górnej Austrii” – podaje producent autobusów.

Solaris jest dziś jednym z największych w Europie producentów autobusów. Założona w Polsce firma została sprzedana hiszpańskiej grupie CAF we wrześniu 2018 roku.

Posiada cztery zakłady produkcyjne: główna fabryka i siedziba jest w Bolechowie, dwa zakłady są też w Środzie Wielkopolskiej. Firma ma też halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.