{"vars":{{"pageTitle":"Solaris wygrał największy przetarg na pojazdy elektryczne w Europie: Mediolan zamawia do 250 autobusów na prąd","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["autobus-elektryczny","ekologia","elektromobilnosc","pojazdy-elektryczne","solaris","transport"],"pagePostAuthor":"Daniel Rząsa","pagePostDate":"9 lipca 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":13619}} }
300Gospodarka.pl

Solaris wygrał największy przetarg na pojazdy elektryczne w Europie: Mediolan zamawia do 250 autobusów na prąd

Producent autobusów Solaris dostarczy do 250 autobusów elektrycznych mediolańskiemu przewoźnikowi ATM Milano. Łączna wartość umowy ramowej może wynieść ponad 192 mln euro (819 mln zł) – poinformowała spółka.

Umowa ramowa na dostawę łącznie do 250 autobusów elektrycznych dla ATM Milano to jeden z największych przetargów wygranych do tej pory przez firmę Solaris i największy dotyczący pojazdów elektrycznych w Europie – podał Solaris w komunikacie.

Rozpoczęcie dostaw pierwszej partii 40 autobusów ma się rozpocząć w czerwcu 2020 roku.

Autobusy, na które zdecydował się Mediolan, to flagowy produkt polskiego producenta – Urbino 12 electric.

Niedawno informowaliśmy, że polski producent wygrał przetarg na dostawę 90 tego typu autobusów do Berlina, zwiększając liczbę swoich pojazdów elektrycznych w stolicy Niemiec do 125.

>>> Czytaj więcej na ten temat: Solaris wygrał jeden z największych przetargów na pojazdy elektryczne w Europie

Mediolański przewoźnik ATM Milano do końca 2030 roku chce całkowicie zrezygnować z autobusów z konwencjonalnym napędem, a milowym krokiem tego przedsięwzięcia będzie kupno autobusów elektrycznych od Solarisa.

Jak podał Solaris, 12-metrowe elektryczne Urbino będzie wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 240 kWh. Energia w nich będzie uzupełniana poprzez tzw. pantograf odwrócony, czyli urządzenie, które obniża się z masztu ładowarki na autobus, a także na zajezdni przez klasyczną wtyczkę.

Wśród zalet autobusu firma wymienia cichą pracę, niski poziom wibracji, zainstalowane ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz brak zanieczyszczeń w miejscu użytkowania.

Jednostką napędową elektrycznych autobusów będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 110 kW każdy.

W samym Mediolanie autobusy Urbino jeżdżą od 2014 roku. W stolicy północnych Włoch kursuje 150 autobusów Solarisa, w tym 25 elektrycznych.

We Włoszech – oprócz Mediolanu – elektryczne Solarisy kupili klienci z Bergamo i Bolzano. Ponadto do Bolzano w 2021 roku Solaris dostarczy 12 autobusów wodorowych.

Założony w Polsce Solaris został we wrześniu ubiegłego roku sprzedany hiszpańskiej grupie CAF. Firma nabyła 100 proc. udziałów producenta pojazdów, po czym pakiet mniejszościowy 35 proc. miał zostać objęty przez Polski Fundusz Rozwoju. Jednak fundusz wciąż nie jest akcjonariuszem spółki.

Solaris ma cztery zakłady produkcyjne: główną fabrykę i siedzibę w Bolechowie, dwa zakłady w Środzie Wielkopolskiej oraz halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.

Czytaj więcej o Solarisie:

>>> Napędzane gazem Solarisy po raz pierwszy trafią do Warszawy

>>> Solaris szykuje światową premierę wodorowego, całkowicie bezemisyjnego autobusu