{"vars":{{"pageTitle":"Sprzedawcy samochodów przymierzają się do podwyżek cen. Ale to nie znaczy, że będzie drożej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["analiza","analiza-ekspercka","ceny-pojazdow","inflacja","najnowsze","nowe-samochody","polska","samochody-elektryczne","samochody-spalinowe"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"20 czerwca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":587292}} }
300Gospodarka.pl

Sprzedawcy samochodów przymierzają się do podwyżek cen. Ale to nie znaczy, że będzie drożej

Średnia cena nowych samochodów może wzrosnąć maksymalnie o 10 proc. w 2023 roku, podaje spółka Carsmile. Ale jednocześnie możliwy jest nawet niewielki spadek cen transakcyjnych, ze względu na powrót polityki rabatowej.

Spodziewam się wzrostu średniej ceny katalogowej w całym roku co najwyżej o 10 proc, przy czym ceny transakcyjne mogą zanotować nawet niewielki spadek ze względu na powrót polityki rabatowej na polski rynek – powiedział wiceprezes Carsmile Michał Knitter.

Według danych Samaru, w kwietniu 2023 roku średnia cena nowego auta, obliczana na podstawie wartości katalogowych z uwzględnieniem jedynie oficjalnych rabatów importerskich, wyniosła 174,5 tys. zł i była o niemal 13 proc. wyższa niż rok wcześniej.

W ocenie Knittera, znaczące umocnienie kursu złotego, z jakim mamy do czynienia w tym roku, wspierane przez ograniczenie popytu na nowe auta w Polsce, powinno powstrzymać rajd cenowy w drugim półroczu.


Czytaj również: Samochody elektryczne na polskich drogach. Eksperci: Polska może zostać hubem produkcyjnym


Samochody elektryczne podbijają rynek

Od szczytu z lutego bieżącego roku kurs EUR/PLN obniżył się o niemal 10 proc. Jednocześnie sprzedawcy samochodów są coraz bardziej otwarci na dyskusje o rabatach, a dostępność aut w Polsce jest obecnie na dobrym poziomie.

Dlatego, jeśli ktoś myśli o zakupie samochodu, to jest obecnie dobry moment, aby to zrobić. Korzystna sytuacja na rynku walutowym może się w każdej chwili odwrócić ze względu na napięcia polityczne na świecie, a także okres przedwyborczy w Polsce – dodał Knitter.

Carsmile spodziewa się także dalszego, systematycznego wzrostu udziału samochodów elektrycznych w rejestracjach. W 2023 roku jeszcze w żadnym miesiącu nie udało się przekroczyć 4 proc. Carsmile oczekuje, że w drugiej połowie roku zostanie osiągnięty poziom 5 proc, a pod koniec roku – być może okolice 7 proc.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter


Rosnąca sprzedaż elektryków to przede wszystkim zasługa agresywnej polityki Tesli, która dzięki odważnym obniżkom cen umacnia swoją pozycję lidera na rynku, dbając jednocześnie o to, aby jak największa część jej gamy modelowej umożliwiała skorzystanie z programu „Mój elektryk”. Wzrostowi popularności pojazdów zeroemisyjnych sprzyjają też zakrojone na szeroką skalę inwestycje w infrastrukturę, podsumowano.

Carsmile to pierwszy w Polsce „Car(Fin)Tech” czyli połączenie najnowszych technologii stosowanych w motoryzacji i transporcie z innowacyjnym sposobem finansowania pay-as-you-drive. Od początku 2021 roku spółka wchodzi w skład międzynarodowej Grupy OLX.

Polecamy również: