{"vars":{{"pageTitle":"Sprzedaż detaliczna spadła w listopadzie o ponad 5%. Ale rzuciliśmy się na zakupy online","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live","news"],"pageAttributes":["e-commerce","e-handel","ekonomia","gospodarka","handel","handel-detaliczny","makroekonomia","pko","pko-bank-polski","pko-bp","polska","sprzedaz","sprzedaz-detaliczna","zakupy-online"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"21 grudnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":73618}} }
300Gospodarka.pl

Sprzedaż detaliczna spadła w listopadzie o ponad 5%. Ale rzuciliśmy się na zakupy online

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w w listopadzie 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 5,3 proc. (wobec wzrostu o 5,2 proc. w listopadzie 2019 r.). W porównaniu z październikiem 2020 r. spadek sprzedaży detalicznej również wyniósł 5,3 proc., podał Główny Urząd Statystyczny.

Spadki w takiej skali są mniejsze od rynkowych oczekiwań. Konsensus dotyczący spadku sprzedaży w porównaniu z listopadem 2019 ustalony został na poziomie -7,4 proc. rok do roku.

Stosunkowo najmocniej w zeszłym miesiącu spadła sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (o 21,9 proc. rok do roku), a także paliw (- 14,7 proc. rok do roku). Według ekonomistów PKO Banku Polskiego taka struktura spadków jest odzwierciedleniem zamknięcia galerii handlowych oraz związanego ze wzrostem zakażeń spadku mobilności ludności.

Znacząco wzrosła natomiast popularność handlu detalicznego prowadzonego za pośrednictwem internetu. Sprzedaż online wzrosła w listopadzie o 47,9 proc. w porównaniu z październikiem, a jej udział w sprzedaży ogółem zwiększył się do 11,4 proc. z 7,3 proc. miesiąc wcześniej i był tylko nieznacznie niższy niż w rekordowym pod tym względem kwietniu (11,9 proc.).

„Po raz kolejny reakcją na wzrost zakażeń i zamknięcie sklepów był wzrost popularności zakupów online, nasze wewnętrzne dane wskazują na nasilenie tego zjawiska w okolicy Black Friday, tuż przed ponownym otwarciem centrów handlowych” – napisali w komentarzu ekonomiści PKO BP.

Polski e-commerce w 2020 r. jest wśród najszybciej rosnących rynków w Europie [RAPORT 300RESEARCH]