{"vars":{{"pageTitle":"Szybki wzrost liczby pasażerów na Lotnisku Chopina. Ponad 3 miliony podróżnych po trzecim kwartale 2021 roku","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["lotnictwo","lotnictwo-cywilne","lotnisko-chopina","przewozy-pasazerskie","ruch-lotniczy","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"22 października 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":206774}} }
300Gospodarka.pl

Szybki wzrost liczby pasażerów na Lotnisku Chopina. Ponad 3 miliony podróżnych po trzecim kwartale 2021 roku

We wrześniu, po raz trzeci w tym roku, Lotnisko Chopina przekroczyło barierę miliona odprawionych pasażerów. Ostatni miesiąc okazał się lepszy niż zakładały prognozy.

We wrześniu Lotnisko Chopina odprawiło 1,051 mln pasażerów, czyli o ponad 10 tys. więcej niż na początku kwartału. Wpływ na tak dobre wyniki miały wznowione połączenia oraz nowe kierunki oferowane przez linie lotnicze.

Wrzesień pozytywnie nas zaskoczył, a to pokazuje, że pasażerowie nie mają już obaw związanych z lataniem, stosują się do zaleceń, szczepią się i chętnie wybierają transport lotniczy” – mówi Andrzej Klewiado, rzecznik prasowy Lotniska Chopina.

Pasażerów więcej niż zakładały prognozy

Przypomnijmy, że lipcu warszawskie lotnisko odprawiło 1,040 mln pasażerów, a w sierpniu 1,185 mln. We wrześniu po raz trzeci w tym roku udało się przekroczyć granicę miliona podróżnych. Bilans całego kwartału to 3,276 mln odprawionych pasażerów.

Ostatni miesiąc na Lotnisku Chopina był o ponad 115 proc. lepszy od zeszłorocznego września i o ponad 430 proc. lepszy od wyników miesięcznych z pierwszego kwartału 2021.

Jednocześnie w ostatnim kwartale obsłużono ponad połowę z liczby pasażerów w analogicznym okresie rekordowego, 2019 roku, a więc spadki w stosunku do tego roku pozostają wciąż dość duże.

Od początku roku stołeczny port obsłużył 5,142 mln pasażerów.

W okresie od stycznia do sierpnia tego roku większość pasażerów wybierała połączenia w strefie Schengen (56,5 proc.).

Ruch na warszawskim lotnisku odbudowuje się ponadto szybciej niż w wielu innych miastach Europy. Pod względem procentowym Lotnisko Chopina wyprzedza w tym rankingu lotniska w Madrycie (MAD), Frankfurcie (FRA), Amsterdamie (AMS) czy Paryżu (CDG), które notują wolniejszy wzrost.

Czartery z największym wpływem na odbudowę ruchu

Przewoźnicy czarterowi mieli od początku pandemii największy wpływ na ożywienie ruchu lotniczego. Loty związane ze zorganizowaną turystyką zagraniczną cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród podróżnych nie tylko w sezonie wakacyjnym, lecz także we wrześniu, czyli tuż po wakacjach.

Tylko we wrześniu z usług tych przewoźników skorzystało 259 tys. podróżnych, czyli 24 proc. wszystkich pasażerów Lotniska Chopina. Najchętniej wybieranymi państwami w ofercie czarterowej były Grecja, Turcja i Hiszpania, natomiast najpopularniejszymi trasami czarterowymi według liczby pasażerów były Antalya, Heraklion i Rodos.

Wśród przewoźników nierozkładowych nie ma niespodzianek – największą popularnością cieszyły się Enter Air (54 proc.), Smartwings (23 proc.) i PLL LOT (8 proc.).

Londyn znowu najchętniej wybieraną trasą regularną

Wielki powrót Londynu, który po brexicie, i w związku ze stanem pandemii ustępował miejsca wśród najchętniej wybieranych tras regularnych, znów znalazł się na pierwszym miejscu. Za nim na podium we wrześniowym zestawieniu są Paryż i Amsterdam.

Wśród regularnych połączeń zagranicznych krajami najczęściej wybieranymi przez pasażerów były Niemy, Grecja i Włochy.
Wśród przewoźników rozkładowych największą i niesłabnąca popularnością cieszy się PLL LOT (59 proc.), za nim jest WIZZ Air (21 proc.), a na trzecim miejscu Lufthansa (4 proc.).

Cargo z wynikiem zbliżonym do 2019 roku

Wciąż bardzo wysokie wyniki notuje cargo towarowe i poczta. To 5-proc. spadek względem 2019, ale 41-proc. wzrost wobec analogicznego okresu roku 2020. Najpopularniejsze cele cargo w okresie od stycznia do września tego roku to Lipsk, Kolonia i Chicago.

W całym okresie od stycznia do września 2021 r. cargo wyniosło ponad 70 tys. ton, czyli wynik niemalże taki sam jak w 2019 roku, a jednocześnie o ponad 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Tak dobre wyniki wrześniowe okazały się nie tylko dużym zaskoczeniem, lecz także nadzieją na stabilizację i stopniową odbudowę ruchu lotniczego. Przekładają się na to ostatnie prognozy Eurocontrol – według organizacji, do ruchu lotniczego sprzed pandemii branża ma szansę powrócić już w 2023, a nie, jak podawano wcześniej, w 2025 roku.

PAŻP: Liczba operacji na polskich lotniskach wzrosła we wrześniu o połowę