{"vars":{{"pageTitle":"Targetowane reklamy polityczne: UE chce ujawniać, kto za nie płaci i jak działają","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["demokracja","internet","ke","komisja-europejska","marketing","media","media-spolecznosciowe","polityka","przejrzystosc","reklamy-polityczne","rozporzadzenie","targetowanie","techniki-targetowania","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"25 listopada 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":222808}} }
300Gospodarka.pl

Targetowane reklamy polityczne: UE chce ujawniać, kto za nie płaci i jak działają

Komisja Europejska przedstawiła dziś wniosek w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej. Reklamy polityczne musiałyby być oznaczone i zawierały informacje kto i ile za nie zapłacił.

W proponowanym przez KE projekcie techniki targetowania politycznego musiałyby zostać podane do wiadomości publicznej z bezprecedensową dokładnością, a w przypadku wykorzystywania wrażliwych danych osobowych bez wyraźnej zgody osoby zainteresowanej zakazano by ich stosowania.

Zasady przejrzystości i targetowania reklamy politycznej

„Wybory to musi być czysta gra. Ludzie muszą wiedzieć, dlaczego oglądają daną reklamę, kto za nią zapłacił i ile oraz jakich kryteriów mikrotargetowania użyto. Nowe technologie powinny służyć emancypacji, nie manipulacji. Ta ambitna strategia sprawi, że kampanie polityczne będą przejrzyste jak nigdy dotąd oraz ograniczy stosowanie niejasnych technik targetowania” – powiedziała wiceprzewodnicząca ds. wartości i przejrzystości Vera Jourová.

Komisja zaproponowała dziś również aktualizację obowiązujących obecnie przepisów unijnych dotyczących „migrujących obywateli UE” oraz ich prawa głosu w wyborach lokalnych i europejskich oraz europejskich partii i fundacji politycznych.

„(…) musimy wspierać inkluzywne i równe uczestnictwo w wyborach do Parlamentu Europejskiego i wyborach lokalnych w całej UE w 2024 r. Proponując zmiany w zakresie reklamy politycznej, chcemy zapewnić ochronę danych osobowych w kontekście targetowania politycznego, jednocześnie chroniąc proces demokratyczny(…)” – dodał Komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości Didier Reynders.


Czytaj także: Unia chce, by producenci lepiej zabezpieczali urządzenia elektroniczne przez cyberatakami


Co zawiera proponowane przez KE rozporządzenie?

Reklamy polityczne obejmują reklamy stworzone przez lub w imieniu podmiotu politycznego, a także tak zwane reklamy tematyczne, które mogą wpłynąć na wynik wyborów lub referendum czy zachowanie wyborcze.

Opłacone reklamy polityczne muszą być wyraźnie oznakowane i zawierać informacje, takie jak nazwisko lub nazwę sponsora oraz ogłoszenie zawierające kwotę wydaną na reklamę polityczną oraz wyjaśnienie związku między reklamą a określonymi wyborami lub referendami.

Techniki targetowania politycznego i amplifikacji, które wykorzystują wrażliwe dane osobowe, takie jak pochodzenie etniczne, poglądy religijne czy orientacja seksualna zostaną zakazane. Będą one dopuszczalne jedynie po wyraźnej zgodzie konkretnego odbiorcy.

Obowiązkiem będzie zawarcie w reklamie jasnych informacji na temat tego, na jakiej podstawie skierowano ją do danej osoby.

Państwa członkowskie będą zobowiązane wprowadzić grzywny w przypadku naruszenia przepisów dotyczących przejrzystości i reklamy politycznej.

Aktualizacja przepisów w sprawie „migrujących obywateli UE”

Komisja zaproponowała także aktualizację obowiązujących przepisów dotyczących wyborów europejskich i lokalnych w odniesieniu do obywateli Unii Europejskiej mieszkających w państwie członkowskim innym niż ich kraj pochodzenia („migrujących obywateli UE”).

Liczba takich obywateli wynosi ok. 13,5 mln, ale niewielu korzysta ze swojego prawa wyborczego podczas wyborów europejskich czy lokalnych.

W celu zapewnienia inkluzywnego uczestnictwa w nadchodzących wyborach europejskich w 2024 roku Komisja proponuje zmiany do obowiązujących dyrektyw, w tym, obowiązek aktywnego informowania obywateli o ich prawach wyborczych, stosowania standardowych wzorów rejestracji wyborców oraz stosowania języka używanego przez migrujących obywateli mieszkających na danym terytorium. Strategia ta zawiera zabezpieczenia dla migrujących obywateli Unii przed usunięciem ze spisu wyborców w kraju pochodzenia.

Parlament Europejski zatwierdził rekordowy unijny budżet. Stawia na zdrowie i innowacje