{"vars":{{"pageTitle":"Termin na fakturze to tylko cyferki. Mniej niż połowa firm zawsze upomina się o zaległe płatności","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dlugi","faktury","firma","klienci","mikrofirmy","najnowsze","podatki","transport","uslugi","zalegle-platnosci"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"3 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":701514}} }
300Gospodarka.pl

Termin na fakturze to tylko cyferki. Mniej niż połowa firm zawsze upomina się o zaległe płatności

Gdy minął termin płatności na fakturze, o zapłatę upomina się zawsze 40 proc. firm z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw, wynika z badania „Cierpliwość przedsiębiorców w oczekiwaniu na zapłatę”, przeprowadzonego na zlecenie firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso. 

Gdy termin podany na fakturze minął, prawie 30 proc. firm upomina się o pieniądze często, a 29 proc. czasami. Najmniej aktywne w ponaglaniu są mikrofirmy – 36 proc. z nich jedynie czasami dochodzi należności.

Firmy reagują, kiedy zaczyna brakować pieniędzy

Autorzy badania wskazują, że duży wpływ na dochodzenie należności ma to, że przedsiębiorstwu zaczyna brakować pieniędzy na zapłacenie podatków i zobowiązań wobec urzędów. Co piąta firma bierze wtedy sprawy w swoje ręce i przypomina klientowi o przelewie.

Dokładnie 19 proc. interweniuje, gdy znajdzie się pod ścianą, tzn. nie ma z czego zapłacić swoim kontrahentom za kupiony towar czy usługę. Inne powody reagowania to m.in. brak pieniędzy na zakup kolejnych produktów, wstrzymanie inwestycji czy pierwsza transakcja z nowym kontrahentem (po 19 proc. wskazań w każdym z przypadków).

Niektórzy czekają ponad miesiąc

W tydzień po terminie zapadalności upomina się o zapłatę 45 proc. firm. Ponad 1/4 przedsiębiorstw odczekuje dwa tygodnie i dopiero wtedy ponagla klientów. Dłużej, bo przez miesiąc, wstrzymuje się z reakcją 22 proc. firm, ale 7 proc. podmiotów zwleka ponad miesiąc. Najszybciej u kontrahentów monitują przedsiębiorstwa z sektora transportowego i usługowego. Największą powściągliwość zachowują firmy przemysłowe.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Badanie „Cierpliwość przedsiębiorców w oczekiwaniu na zapłatę” zostało zrealizowane w styczniu 2024 r. wśród przedsiębiorców wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności.

To też może Cię zainteresować: