{"vars":{{"pageTitle":"To konflikt właścicielski hamował rozwój lotniska w Modlinie. Krytyczny raport NIK","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["infrastruktura","lotnictwo","main","najnowsze","najwyzsza-izba-kontroli","nik","port-lotniczy-warszawa-modlin","ppl","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"10 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":595038}} }
300Gospodarka.pl

To konflikt właścicielski hamował rozwój lotniska w Modlinie. Krytyczny raport NIK

Brak porozumienia między właścicielami był jednym z czynników hamujących rozwój lotniska w Modlinie – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.

Podejmowanie najważniejszych decyzji w spółce zarządzającej lotniskiem wymagało jednomyślności, tymczasem w badanym okresie między wspólnikami państwowymi i samorządowymi występował istotny rozdźwięk. Kontrola pokazała także brak wzajemnego zaufania między poszczególnymi organami spółki, który w ocenie Izby nie znajdował merytorycznego uzasadnienia – czytamy w raporcie NIK.

O konflikcie właścicielskim w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin pisaliśmy na łamach naszego portalu wielokrotnie. Pomiędzy czterema udziałowcami od lat nie było porozumienia w sprawie rozbudowy lotniska, koniecznej do tego, by mogło przyjmować nowych pasażerów i linie lotnicze. Do tej pory jedynym przewoźnikiem regularnym, latającym z Modlina, jest irlandzki Ryanair.


Czytaj także: Ryanair wraca na Lotnisko Chopina. O’Leary: PPL blokuje nasz rozwój w Modlinie


Właścicielami podwarszawskiego lotniska są Samorząd Województwa Mazowieckiego (36,17 proc.), Agencja Mienia Wojskowego (31,56 proc.), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (obecnie Polskie Porty Lotnicze) – 27,86 proc. oraz Miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,41 proc.).

NIK kontroluje

Kontrola NIK została podjęta z własnej inicjatywy Izby i objęła okres od stycznia 2018 r. do 17 lutego 2023 r. Instytucja wytknęła spółce zarządzającej lotniskiem kilka niedociągnięć, jednak ostatecznie pochwaliła poprzedni zarząd lotniska.

Kontrola wykazała, że działania zarządu spółki zarządzającej lotniskiem, choć były obarczone nieprawidłowościami natury finansowej i organizacyjnej, ograniczone niekorzystną umową z wiodącym przewoźnikiem lotniczym oraz brakiem porozumienia między wspólnikami co do pozyskania przez spółkę zewnętrznego finansowania inwestycji (a także co do samej wizji rozbudowy) – były nakierowane na rozwój Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin – podaje NIK.

Dodaje jednocześnie, że sytuacja w spółce dostrzegana była przez instytucje finansowe oraz przewoźników lotniczych. Wynikający z niej paraliż decyzyjny, uniemożliwiający zagwarantowanie przez spółkę zarządzającą perspektyw rozwojowych lotniska w miarę wzrostu potrzeb, stanowił istotny problem. To dlatego wiele operacji lotniczych z Modlina nigdy się nie odbyło.

NIK zwrócił uwagę na niekorzystną umowę, podpisaną przez lotnisko z liniami Ryanair. To w niej upatruje brak zysków portu lotniczego.

Zasadniczy brak [zysków], zdaniem NIK, leżał zaś w podpisanej przed dekadą niekorzystnej umowie z przewoźnikiem lotniczym w połączeniu z brakiem możliwości rozwoju infrastruktury portu i wygenerowania tym samym dodatkowych przychodów – czytamy.

Zdaniem NIK problemem było również, że zarząd spółki nie przedłożył ministrowi planu generalnego lotniska. Jednocześnie klarownie komunikował się z pozostałymi udziałowcami w sprawie sytuacji finansowej portu lotniczego w Modlinie.

Lotnisko wymaga rozbudowy

Na zaciągnięcie kredytu pod rozbudowę lotniska nie zgadzał się państwowy PPL. Ostatecznie na Mazowszu powstało kolejne lotnisko – tym razem wyłącznie pod kontrolą PPL-u – Port Lotniczy Warszawa-Radom. A Modlin rośnie w tempie bardzo szybkim. Już w 2022 roku pasażerów było tam więcej niż w 2019 roku, ostatnim przed pandemią koronawirusa. W ubiegłym roku port lotniczy obsłużył 3,13 mln pasażerów.

NIK podkreślił, że zarząd lotniska szukał możliwości rozbudowy obiektu od lat. Bezskutecznie – przede wszystkim przez brak porozumienia między wspólnikami co do kierunku rozwoju i pozyskania przez spółkę zewnętrznych środków. I to pomimo, iż banki złożyły jej oferty takiego finansowania.

Więcej o sytuacji lotniska w Modlinie piszemy w tych tekstach: