{"vars":{{"pageTitle":"Tyle jest warta sprzedaż w mediach społecznościowych. TikTok zyskuje na znaczeniu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["brandlift","influencerzy","instagram","kosmetyki","media-spolecznosciowe","najnowsze","odziez","raport","sprzedaz-online","tiktok","uokik","zakupy","zakupy-online"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"8 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":507646}} }
300Gospodarka.pl

Tyle jest warta sprzedaż w mediach społecznościowych. TikTok zyskuje na znaczeniu

Polacy chętnie korzystają z rekomendacji influencerów z Instagrama czy TikToka. Co piąty konsument regularnie kupuje produkty lub stosuje się do rad, jakie usłyszał od twórcy.

43 proc. Polaków przyznaje, że choć raz kupiło coś na Instagramie, a wśród tej grupy znajdują się osoby, które robią to regularnie od 2 do 10 razy i więcej – tak wynika z najnowszego badania agencji BrandLift.


Przeczytaj również: Gotówka odejdzie do lamusa? Polacy pokochali zakupy bez jej użycia


Instagram umocnił swoją pozycję jako medium kojarzone z modą i kosmetykami, ale także stał się przestrzenią do tworzenia kontentu dla zupełnie nowych branż. Zaskoczeniem może być przyrost o 5 proc. w kategorii opieki nad zwierzętami czy tematy związane z autorozwojem.

TikTok rozpycha się coraz bardziej

Jednocześnie w porównaniu do 2019 roku spadła liczba kupujących za pomocą Instagrama – o 10 punktów procentowych.

– Wynika to z faktu innej konsumpcji mediów i wejścia na rynek nowego pokolenia, które jako kanał zakupowy wykorzystuje także TikTok – tłumaczą autorzy raportu.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter


Okazuje się, że właśnie TikTok pozwala 34 proc. użytkowników dowiedzieć się o nowościach produktowych, a dla 32 proc. jest źródłem informacji o nowych miejscach. Dwie na pięć osób dokonało kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka, a 24 proc. z nas zrobiło to więcej niż 10 razy. Podobnie jak w przypadku Instagrama, TikTok skupia wokół siebie głównie branże odzieżowe i kosmetyczne, ale coraz częściej jest to także elektronika.

Media społecznościowe sprzedają. To już biliony dolarów

Natomiast raport „Influencer Marketing Benchmark Report” pokazuje, że w 2020 r. globalna sprzedaż z wykorzystaniem mediów społecznościowych była szacowana na 560 mld dolarów. W ubiegłym roku wzrosła ona do 958 mld dolarów. Natomiast w 2026 r. ma przekroczyć 2,9 biliona dolarów. Widać więc jak na dłoni, że influencerzy mają coraz większe znaczenie i w coraz większym stopniu są dźwignią handlu.


Zobacz też: UOKiK stawia zarzuty kolejnym influencerom. Ochrona przed „ukrytą reklamą”


Od pewnego czasu działalności reklamowej influencerów zaczął przyglądać się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Co niepokoi inspektorów? Brak prawidłowego oznaczania treści reklamowych, takiego, który jest jednoznaczny i nie budzi wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu. Do tej pory ukarani zostali m.in. „Kruszwil” Marek Kruszel, „MD” Marcin Dubiel, „Maffashion” Julia Kuczyńska, Paweł Malinowski, Marcin Malczyński i „Marley” Marlena Soyka.

Polecamy również: