{"vars":{{"pageTitle":"Tyle kilometrów dróg w Polsce powstanie w 2024 roku. Plan jest skromniejszy niż przed rokiem [MAPA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["autostrady","budowa-drog","drogi","drogi-ekspresowe","drogi-krajowe","gddkia","generalna-dyrekcja-drog-krajowych-i-autostrad","main","mapa-budowy-drog","najnowsze","najwazniejsze","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"27 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":646550}} }
300Gospodarka.pl

Tyle kilometrów dróg w Polsce powstanie w 2024 roku. Plan jest skromniejszy niż przed rokiem [MAPA]

Które odcinki autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zostaną oddane w nadchodzącym roku? Ile dokładnie kilometrów odda Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad? Sprawdzamy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w 2024 roku planuje oddać do dyspozycji kierowców 174 km nowych odcinków dróg. To niemal o 100 km mniej niż w roku 2023, kiedy to do użytkowania oddano 267 km nowych dróg.

Na liście podanej przez Generalną Dyrekcję znalazło się niespełna 15 km nowych autostrad (wobec 49 km oddanych w 2023) i 120 km ekspresówek (w roku 2023 było to 199 km).


Czytaj także: Taryfy niżej, rachunki wyżej. Tyle zapłacimy za prąd i gaz po odmrożeniu cen w 2024 roku [WYLICZENIA]


Jeśli chodzi o autostrady, które zostaną oddane w 2024 roku, na liście znalazły się dwa odcinki A2 Ryczołek – Groszki (12,06 km) i Gręzów – Swoboda (12,49 km) w ciągu prowadzącym od Warszawy do granicy z Białorusią. To jedyne odcinki autostrad na liście GDDKiA.

W przypadku dróg ekspresowych, oddanych odcinków ma być dziesięć. Te najdłuższe to S3 Świnoujście – Dargobądz (17 km) i S3 Dargobądz – Troszyn (16 km) w województwie zachodniopomorskim, S3 Bolków – Kamienna Góra Północ (16 km) w woj. dolnośląskim czy S16 Borki Wielkie – Mrągowo (13 km) w warmińsko-mazurskim.

Pozostałe odcinki, planowane do oddania w 2024 to:

Zaznaczyliśmy je na poniższej mapie:

Na te inwestycje Generalna Dyrekcja przeznaczy w 2024 roku 18,1 mld zł w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. I 1,4 mld zł w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic.

Ponadto na 2024 rok Generalna Dyrekcja przewiduje uruchomienie zaledwie kilku przetargów. Chodzi o obwodnicę Radomska i Wyrzyska, odcinki Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski i Konin – Kokanin w ciągu DK25 oraz odcinki Biała Podlaska (w. Cicibór) – gr. państwa i Cicibór – Dobryń w ciągu autostrady A2. W sumie to 92 km.

Budowa kończy się w 2024, co dalej?

Warto jednak dodać, że według mapy stanu budowy dróg GDDKiA, odcinków, których budowa skończy się w 2024 roku jest znacznie więcej. Nie znaczy to jednak, że będą automatycznie oddane do użytkowania.

Jednym z takich odcinków jest np. odcinek autostrady A2 Malinowiec – Łukowisko w woj. lubelskim, dla którego koniec robót przewidziany jest na grudzień 2024 roku. Ale już w przypadku np. 9-km odcinka drogi krajowej nr 44, obwodnicy Oświęcimia, termin zakończenia robót podany na stronie upływa w kwietniu 2024 roku. Podobnie w przypadku S19 na Podlasiu, gdzie roboty mają skończyć się we wrześniu.

Rzecznik GDDKiA nie ustosunkował się do tych wątpliwości.

Wielkie plany na przyszłe lata

Dlaczego odcinków planowanych do oddania przez Generalną Dyrekcję jest tak mało? GDDKiA tłumaczy, że wynika to z cyklu inwestycyjnego, w jakim obecnie się znajduje. Teraz przypada także zmiana unijnych perspektyw finansowych.

Wiele dróg zaplanowanych zostało do oddania w późniejszych latach. Jak zapowiadał w listopadzie ówczesny minister infrastruktury w rządzie Prawa i Sprawiedliwości, Andrzej Adamczyk, w ciągu 3 lat zostanie oddanych ponad tysiąc kilometrów nowych dróg.

Z jego wypowiedzi wynika, że w 2024 roku sieć dróg w Polsce wzbogaciłaby się o niespełna 400 km autostrad, ekspresówek i dróg krajowych. Rok później byłoby ich 420 km, a w 2026 – powyżej 300 km. Teraz do tych planów będzie musiał odnieść się nowy minister infrastruktury, Dariusz Klimczak.

Więcej o stanie budowy dróg piszemy tutaj: