{"vars":{{"pageTitle":"UE wprowadza cła na chińskie samochody elektryczne. Mogą obowiązywać wstecznie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["cla","komisja-europejska","najnowsze","samochody-elektryczne","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Magdalena Łubkowska","pagePostDate":"7 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":688510}} }
300Gospodarka.pl

UE wprowadza cła na chińskie samochody elektryczne. Mogą obowiązywać wstecznie

Importowane chińskie pojazdy elektryczne od dziś zaczną być rejestrowane celnie, poinformowała Komisja Europejska. Samochody mogą zostać objęte cłem, jeśli dochodzenie handlowe wykaże, że otrzymują one niezgodne z przepisami wsparcie rządowe, informuje Puls Biznesu. 

Komisja Europejska we wtorek opublikowała dokument, w którym pojawia się informacja o subsydiowaniu pojazdów elektrycznych z Chin, a także o wzroście ich importu o 14 proc. rok do roku, licząc od października 2023 roku.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Prowadzone dochodzenie może zakończyć się w listopadzie tego roku, jednak już od lipca KE może nałożyć cła tymczasowe. Podano, że producenci z Unii Europejskiej skazani byliby na szkodę trudną do naprawienia, gdyby dostawy aut z Chin utrzymywały się w przyspieszonym tempie.

Sekretarz generalny Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych Cui Dongshu komentuje, że eksport chińskich pojazdów elektrycznych wynika z powodu konkurencyjnego łańcucha dostaw przemysłowych. Także Chińska Izba Handlowa przy UE uważa, że przyczyną wzrostu importu jest w głównej mierze wysoki popyt na auta elektryczne w Europie.

Jakiej podwyżki się spodziewać?

Obecna stawka cła wynosi 10 proc. Mówi się, że Komisja Europejska planuje podwyżkę do 20 lub nawet 25 proc.

– Stanowiłoby to wyzwanie przede wszystkim dla importerów chińskich aut. Być może podejmą decyzję o niepodnoszeniu cen, a konieczność uiszczenia wstecznego cła zrekompensują uszczuplając dochody. Możliwe jest też podniesienie cen. A to z kolei może doprowadzić do zmniejszenia zainteresowania Europejczyków chińskimi elektrykami, bo to ceny są dziś ich główną przewagą – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Według ekspertów z Danske Bank wyższe cła są prawdopodobne. Twierdzą oni także, że Chiny mogą odpowiedzieć odwetem uderzając w mniejsze sektory europejskie.

Chińscy producenci mają wysoką przewagę kosztową i technologiczną, przez co nawet podniesienie cła nie będzie stanowiło dla nich dużego problemu.

– Chińczycy są ekspertami w dziedzinie elektromobilności, są zdeterminowani i nie odpuszczą Europy. Niewykluczone, że jednym z efektów ewentualnego podniesienia ceł będzie większa dynamika w powstawaniu chińskich fabryk na terenie Europy. Na wyraźne osłabienie dynamiki wejścia chińskich producentów do Europy bym jednak nie liczył – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems, cytowany przez Puls Biznesu.

Chińskie auta elektryczne mogą osiągnąć 15 proc. udziału w europejskim rynku aut elektrycznych już w 2025 r. Obecnie jest to 8 proc.

Polecamy: