{"vars":{{"pageTitle":"W UE gęsto od autostrad. Przodują Niemcy i Holandia, regiony Polski na końcu rankingu [MAPA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy","news"],"pageAttributes":["autostrada","autostrady","budowa-drog","generalna-dyrekcja-drog-krajowych-i-autostrad","main","najnowsze","najwazniejsze","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"16 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":355824}} }
300Gospodarka.pl

W UE gęsto od autostrad. Przodują Niemcy i Holandia, regiony Polski na końcu rankingu [MAPA]

Największe zagęszczenie autostrad w Unii Europejskiej występuje w regionach Niemiec, Holandii oraz w regionie stołecznym Węgier. Polska jest z tyłu rankingu. Ubogie w autostrady są zwłaszcza wschodnie regiony kraju.

Głównym czynnikiem wpływającym na gęstą sieć autostrad jest zapotrzebowanie na transport. To dlatego gęsta sieć autostrad występuje zwłaszcza w rejonach miejskich i innych gęsto zaludnionych obszarach – na przykład przemysłowych czy znajdujących się wokół głównych portów morskich.

Na czele Niemcy i Holandia

Widać to na przykładzie danych Eurostatu, urzędu statystycznego Komisji Europejskiej, który zbiera szczegółowe dane o państwach członkowskich. Wynika z nich, że największe zagęszczenie autostrad w Unii Europejskiej (na 1000 km kw.) występuje w regionach Niemiec, Holandii oraz w regionie stołecznym Węgier.

Obrazuje to poniższa mapa:

Także większość europejskich stolic i dużych miast otoczona jest pierścieniem autostrad. Gęste sieci tych dróg znajdują się wokół takich stolic jak Budapeszt (120 km/1 000 km²), Wiedeń (109 km/1 000 km²), Madryt (96 km/1 000 km²), Praga (91 km/1 000 km²) i Berlin (91 km/1 000 km²).

Zagęszczenie sieci autostrad to jednak nie to samo co liczba kilometrów tych dróg w danym regionie. Rozmiary regionów różnią się w całej UE. W konsekwencji małe regiony stołeczne w większości przypadków mają większą gęstość autostrad w porównaniu z większymi regionami. Na przykład gęstość autostrad w małym regionie Wiednia jest wyższa niż gęstość dużego regionu Île-de-France. Mimo, że Paryż ma większą sieć autostrad niż Wiedeń.

Inny gęsto zaludnione regiony o dużej gęstości autostrad to obszar Randstad w zachodniej części Holandii (Utrecht: 132 km/1 000 km² i Holandia Południowa: 124 km/1 000 km²).

Wysokie zagęszczenie autostrad znajduje się również wokół niektórych głównych portów morskich północnej Europy: w regionach Bremy (205 km/1 000 km²) z portem Bremerhaven, w Holandii Południowej z Port w Rotterdamie (124 km/1 000 km²) i Hamburg (107 km/1 000 km²).

Polska wschodnią wyspą bez autostrad

Na drugim biegunie są regiony, w których w ogóle nie ma autostrad. I tak się składa, że to polskie regiony. Cztery województwa Polski mają najniższy wskaźnik zagęszczenia województw wśród regionów Unii Europejskiej. Mowa o woj. lubelskim, świętokrzyskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim. Tam liczba kilometrów autostrad wynosi okrągłe 0 km.

A to w Unii Europejskiej rzadkość. Autostrad nie uświadczymy na przykład na francuskiej wyspie Korsyce. Jednak budowanie dróg na wyspach rządzi się innymi prawami, nie można do nich dojechać z części kontynentalnej. Dlatego też dostęp do nich opiera się głównie na transporcie morskim lub lądowym.

W Polsce pod względem gęstości sieci autostrad widać zresztą wyraźny rozdźwięk pomiędzy zachodnią i wschodnią częścią kraju.

W zachodniej części Polski notuje się wynik od 1 do 15 km na 1000 km kw. Pozytywnie na tle kraju wyróżnia się jedynie woj. śląskie, o zagęszczeniu sieci od 15 do 30 km na 1000 km kw.

Jednak, o czym należy pamiętać, w ciągu 20 ostatnich lat liczba kilometrów autostrad w Polsce znacznie się zwiększyła.

Cztery razy więcej autostrad

Za budowę autostrad i dróg szybkiego ruchu odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Jak wynika z danych generalnej dyrekcji, w kraju jest obecnie czterokrotnie więcej kilometrów autostrad niż było jeszcze w 2004 roku. Ich liczba zwiększyła się w ciągu 18 lat z 441 km do 1753 km. Między rokiem 2004 a połową 2022 oddano więc do użytku 1381 km autostrad.

W ostatnim, 2021 roku, przybyło 56,5 km tego typu dróg. Z kolei do końca tego roku GDDKiA planuje oddać niewiele mniej, bo 46,1 km autostrad.

Obecnie w realizacji (na którą składa się również przygotowanie dokumentacji przetargowej) jest 18 odcinków autostrad.

Chodzi o fragmenty drogi A1 w woj. śląskim i łódzkim, A2 w lubelskim i mazowieckim, A18 w lubuskim i dolnośląskim oraz A6 w woj. zachodniopomorskim. Łącznie to ok. 286,5 km autostrad, które mają powstać do 2025 roku – wynika z danych stanu budowy dróg, opublikowanych na stronie GDDKiA.

Więcej o inwestycjach drogowych piszemy tutaj: