Do 2025 roku w Unii Europejskiej i w Wielkiej Brytanii ma funkcjonować o 58 proc. więcej stref czystego transportu, niż obecnie. Dziś najwięcej takich stref funkcjonuje we włoskich miastach, podaje Polski Instytut Ekonomiczny.
W latach 2023-2025 liczba stref czystego transportu w UE-27 i Wielkiej Brytanii wzrośnie o ponad 58 proc. W sumie stref ma być 507, a główną siłą napędową powstawania nowych będą nowe przepisy we Francji i Hiszpanii, które spowodują wzrost liczby stref czystego transportu do odpowiednio z 8 do 42 i z 3 do 149 w tych państwach.
We Francji ustanowienie strefy czystego transportu jest wymagane przepisami dla każdego miasta liczącego więcej niż 150 tys. mieszkańców. W Hiszpanii taki obowiązek istnieje w każdym mieście powyżej 50 tys. mieszkańców.
Korzyści dla środowiska i mieszkańców
Badanie przeprowadzone w 69 niemieckich miastach szacuje, że strefy czystego transportu przyczyniły się do spadku pacjentów z chorobami układu krążenia o 2-3 proc. W przypadku pacjentów w wieku powyżej 65 lat i osób z chorobami naczyń mózgowych efekt ten był jeszcze silniejszy i wahał się między 7 proc. a niemal 13 proc.
Wprowadzenie stref czystego transportu mogło przynieść już nawet 4,4 mld euro oszczędności dla niemieckiego systemu ochrony zdrowia.
Do podobnych wniosków doszli także naukowcy z Wielkiej Brytanii, analizując obecne badania stref czystego transportu na całym świecie. Wskazali na spadek zachorowalności na choroby serca i układu krążenia.
Także badanie skutków wprowadzenia w 2003 r. stref czystego transportu w Tokio wskazują na istotny spadek zgonów spowodowanych chorobami układu oddechowego (o 22 proc.), w tym raka płuc (5 proc.).
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
W 2022 r. w krajach Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii funkcjonowało w sumie 320 stref czystego transportu. To o 40 proc. więcej niż w 2019 r. Jak wskazują badania, przyczyniają się one do poprawy zdrowia mieszkańców.
Najwięcej stref czystego transportu funkcjonuje obecnie we Włoszech (178), Niemczech (78), Wielkiej Brytanii (17) i Holandii (14).
Jak jest w Polsce
W Polsce jak dotąd 2 miasta zdecydowały się wprowadzić strefy czystego transportu: Warszawa i Kraków. Oba miasta przyjęły przepisy, na mocy których do centrów miast od połowy 2024 r. nie będą mogły wjeżdżać samochody niespełniające norm środowiskowych.
Ograniczenia będą wprowadzane stopniowo – w Warszawie początkowo obejmą one tylko samochody benzynowe niespełniające normy Euro 2 lub wyżej (wyprodukowane przed 1997 r.) i samochody z silnikiem diesel, które nie spelniają co najmniej normy Euro 4 (wyprodukowane przed 2006 r.). Zainteresowanie wprowadzeniem stref czystego transportu wykazują też inne polskie miasta w tym Wrocław, Łódź i Rzeszów.
Czytaj także:
- Panele słoneczne na orbicie. ESA chce ułatwić Europie dostęp do czystej energii
- Strefy czystego transportu nie takie idealne. Rzecznik ITS: mogą generować kolejne problemy
- Nie tylko w Warszawie, czyli jak w Europie kłócą się o samochody w dużych miastach
- Finlandia przejęła cztery pociągi fińsko-rosyjskiej spółki. Rosja zarzuca jej bezprawne działanie