{"vars":{{"pageTitle":"Większość korzystających z AI chce dalszych inwestycji w jej rozwój. Szczególnie polubił ją marketing","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ai","ai-w-firmach","badania-nad-sztuczna-inteligencja","najnowsze","nowe-technologie","rozwoj-sztucznej-inteligencji"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"29 maja 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":712170}} }
300Gospodarka.pl

Większość korzystających z AI chce dalszych inwestycji w jej rozwój. Szczególnie polubił ją marketing

Aż 89 proc. użytkowników GenAI w Polsce chce dalej inwestować w tę technologię, wynika z badania wykonanego na zlecenie SAS.

Liderzy biznesu widzą potencjał w rozwiązaniach generatywnej sztucznej inteligencji, lecz obawiają się o prywatność i bezpieczeństwo danych. Przyznają też, że brakuje spójnych ram nadzoru nad rozwojem tej technologii – czytamy w komunikacie, poświęconym raportowi „Generative AI Challenges and Potential Unveiled: How to Achieve a Competitive Advantage”.

Badanie wykazało, że obecnie 48 proc. przedsiębiorstw w Polsce wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, a 34 proc. jej użytkowników sięga po nią każdego dnia. Kolejne 46 proc. rodzimych organizacji chce wdrożyć GenAI w najbliższych dwóch latach. Z przedsiębiorstw, które już teraz korzystają z tej technologii, aż 89 proc. wyraziło zamiar zainwestowania w nią w najbliższym roku podatkowym, z czego 90 proc. ma już na to zabezpieczone środki w budżecie organizacji, wymieniono w informacji.


Czytaj także: Polska transformacja cyfrowa. Firmy muszą przyspieszyć tempo zmian, a pomóc im może AI


Najczęściej z AI korzysta marketing

Najczęściej generatywną sztuczną inteligencję w Polsce wykorzystują działy marketingu (47 proc.), sprzedaży (34 proc.) i IT (26 proc.), a planowane są wdrożenia również w obszarach takich jak R&D (60 proc.), produkcja (53 proc.) i finanse (53 proc.) – czytamy dalej.

Wg autorów badania warto zauważyć, że generatywna sztuczna inteligencja przynosi realne korzyści polskim przedsiębiorcom – 100 proc. jej rodzimych użytkowników dostrzega poprawę wydajności przetwarzania dużych zbiorów danych, zmniejszenie kosztów operacyjnych, oszczędność czasu, a także korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem i zgodnością, stwierdzono także.

Niestety Polska nie wypada tak dobrze jeżeli chodzi o wdrażanie polityk dotyczących GenAI. Istnienie strategii określających, w jaki sposób pracownicy mogą, a w jaki nie mogą korzystać z niej w celach biznesowych zadeklarowało 52 proc. polskich liderów. Co więcej, tylko 6 proc. badanych wskazało, że ich organizacje w pełni spełniają obecne i zapowiedziane regulacje – wskazano również.

Jednym z celów badania było także zidentyfikowanie przeszkód, z którymi borykają się organizacje wdrażające generatywną sztuczną inteligencję. Wyniki nie są zaskakujące – dla 72 proc. polskich respondentów badania główną obawą jest zachowanie prywatności danych, a dla 70 proc. – ich bezpieczeństwa. Na podium znalazł się również nadzór (governance), który wskazało 52 proc. ankietowanych.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Najtrudniej jest przejść od słów do czynów

Jednym ze sposobów na zaadresowanie tych obaw są dane syntetyczne – 42 proc. polskich respondentów rozważa ich wykorzystanie, a 8 proc. już to robi. Najpoważniejszym wyzwaniem związanym z implementacją GenAI jest dla rodzimych organizacji przejście od fazy koncepcyjnej do praktycznej (64 proc. odpowiedzi), wymieniono dalej.

Organizacje zdają sobie sprawę, że same duże modele językowe nie rozwiązują wyzwań biznesowych. Generatywna sztuczna inteligencja powinna być traktowana raczej jako idealny czynnik rozwojowy hiperautomatyzacji i przyspieszenia istniejących procesów i systemów, niż nowa zabawka, która pomoże organizacjom zrealizować wszystkie ich biznesowe aspiracje. Opracowywanie progresywnej strategii i inwestowanie w technologię, która oferuje integrację, nadzór i możliwość wyjaśniania dużych modeli językowych to kluczowe kroki, które wszystkie organizacje powinny wykonać, zanim podejmą wiążące decyzje – powiedziała powiedziała doradca strategiczny ds. AI w SAS Marinela Profi, cytowana w komunikacie.

Badanie zostało przeprowadzone na początku tego roku przez Coleman Parkes Research Ltd na zlecenie SAS wzięło udział 1,6 tys. decydentów reprezentujących przedsiębiorstwa z całego świata – również z Polski – zajmujących się strategią GenAI lub analityką danych.

Polecamy także: