{"vars":{{"pageTitle":"Wyższe wykształcenie nie zapewni odpowiedniej pracy. Pracownicy mają za wysokie kwalifikacje na zajmowane stanowisko","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["absolwenci","miejsca-pracy","polski-instytut-ekonomiczny","praca","pracownicy","rynek-pracy","sila-robocza","studia","studia-magisterskie","unia-europejska","wyksztalcenie","zatrudnienie"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"6 sierpnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":171458}} }
300Gospodarka.pl

Wyższe wykształcenie nie zapewni odpowiedniej pracy. Pracownicy mają za wysokie kwalifikacje na zajmowane stanowisko

Istnieje mit, że „bez wyższego wykształcenia nie ma dobrej pracy”. Obecnie jednak obserwujemy coś zupełnie odwrotnego – pracownicy mają zbyt wysokie kwalifikacje na zajmowane stanowisko. Polski Instytut Ekonomiczny, publiczny think tank, przyjrzał się bliżej temu zjawisku.

Dostosowanie kwalifikacji i umiejętności pracowników do wymogów rynku pracy to jeden z warunków jego właściwego funkcjonowania. Zmiany w systemach edukacji zachodzą dziś wolniej niż zmiany sposobów świadczenia pracy spowodowane rozwojem technologicznym.

Dlatego zapotrzebowanie na pracowników o odpowiednich kwalifikacjach nie zawsze może zostać zaspokojone. Problem ten próbuje się rozwiązać dzięki przyjęciu pracowników z zagranicy. Choć, jak pokazały badania, nie zawsze skutecznie.

Najnowsze wyniki badań siły roboczej w Unii Europejskiej zwracają uwagę na zjawisko świadczenia pracy przez osoby mające zbyt wysokie kwalifikacje w stosunku do zajmowanego stanowiska.

Chodzi o osoby z wyższym wykształceniem, pracujące w zawodach wymagających średnich lub niskich umiejętności. Sytuacja taka jest charakterystyczna zarówno dla obywateli państw UE, jak i migrantów z Unii oraz pracowników niebędących obywatelami UE.

To nie tylko problem w Polsce

W UE co piąty pracownik z wyższym wykształceniem ma zbyt wysokie kwalifikacje na jego rodzimym rynku pracy (20,8 proc.). W przypadku obywateli innych państw UE (migrantów) odsetek ten rośnie do 32,3 proc. Dla pracowników spoza UE wynosi 41,4 proc.

W Polsce jest 31 proc. osób z wyższym wykształceniem w wieku 20-64 lata. Wśród imigrantów z innych państw członkowskich UE odsetek ten wynosi 62,8 proc., a wśród przybyszów spoza UE – 57,8 proc.


Czytaj także: Ile kosztuje praca zdalna? Tylko za prąd pracownik płaci 250 zł rocznie


Polska zalicza się więc do jednej grupy państw, razem z Estonią, Łotwą, Szwecją, Litwą, Danią, Belgią i Austrią. W niej odsetek osób z wyższym wykształceniem jest wyższy wśród obywateli innych państw UE niż w przypadku dwóch pozostałych rodzajów obywatelstwa.

Zatrudnienie poniżej kwalifikacji stopniowo spada

Ta sytuacja powoli ulega zmianie. W ostatnich dziesięciu latach (2010-2020) odsetek osób pracujących poniżej swoich kwalifikacji wśród imigrantów spoza UE spadł z 47,7 proc. do wspominanych 41,4 proc. Z kolei dla obywateli UE odsetek ten wzrósł nieznacznie z 19,4 proc. do 20,8 proc.

W 2010 r. w Polsce 17,7 proc. osób z wyższym wykształceniem pracowało w zawodach wymagających średnich lub niskich umiejętności. W 2020 r. było to 19 proc. Ten wzrost o 1,3 pkt. proc. jest stosunkowo niewielki, jeśli porównamy go do liderów, takich jak Słowacja (wzrost o 12,5 pkt. proc.) czy Grecja (wzrost o 12,1 pkt. proc.) Na Litwie i w Słowenii zatrudnienie osób wykształconych w zawodach o niskich wymaganiach wzrosło o 6,6 pkt. proc.

Polska należy także do dziesięciu państw członkowskich, gdzie odsetek pracowników o zbyt wysokich kwalifikacjach był wyższy wśród mężczyzn niż kobiet. Podobną sytuację zaobserwowano m.in. w: Chorwacji, Estonii, Austrii, Szwecji, na Litwie i w Bułgarii. Na Łotwie różnica między płciami była największa i sięgała 6,5 pkt. proc.

Dlaczego to takie ważne?

Należy podkreślić, że świadczenie relatywnie prostych prac przez osoby z wyższym wykształceniem prowadzi do negatywnych konsekwencji behawioralnych. Wśród nich można wymienić choćby częstszą zmianę pracy, brak zaangażowania w wykonywanie powierzonych obowiązków. Oprócz tego tacy pracownicy mają niższe zadowolenie z pracy i mogą intencjonalnie zachowywać się kontrproduktywne.

Dlatego też należy podejmować wysiłki na poziomie międzynarodowym i krajowym. Ich celem powinno być stworzenie takiego systemu edukacji, aby wyposażył uczniów i studentów w kompetencje potrzebne na rynku pracy.

„Zatrudnimy nowych pracowników, ale pensji nie podniesiemy”. Firmy nie mają pieniędzy na podwyżki