{"vars":{{"pageTitle":"Wypadki drogowe wśród seniorów. Wciąż brakuje uregulowań prawnych dla osób 60+","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kierowcy","najnowsze","obowiazkowe-testy","prawo-jazdy","seniorzy","wypadki-drogowe"],"pagePostAuthor":"Zuzanna Cichowska","pagePostDate":"12 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":690410}} }
300Gospodarka.pl

Wypadki drogowe wśród seniorów. Wciąż brakuje uregulowań prawnych dla osób 60+

Niemiecka opinia publiczna jest poruszona po wypadku w okolicy Placu Poczdamskiego, w którym na skutek brawurowej jazdy 83-latka, zginęła kobieta z małym dzieckiem. Tragedia wywołała dyskusję na temat zasadności uprawnień do jazdy samochodem przez osoby w podeszłym wieku – donosi Die Welt.

Po tragicznym, sobotnim incydencie zawrzało wśród polityków na temat uregulowania zasad, dotyczących górnej granicy wiekowej posiadania prawa jazdy oraz obowiązkowego kontrolowania zdolności do prowadzenia pojazdów.

Debata polityczna

Partia Zielonych jest za postulatem wprowadzenia do przepisów ruchu drogowego obowiązkowych badań lekarskich dla osób starszych.

Po osobach, które są świeżo po zdaniu egzaminu na prawo jazdy, to właśnie osoby starsze odpowiadają z każdym przejechanym kilometrem, za najczęstszą liczbę spowodowanych wypadków, pomimo ich długoletniego doświadczenia w prowadzeniu pojazdów – powiedział rzecznik ds. transportu frakcji Zielonych Stefan Gelbhaar dla gazety RND.


Czytaj także: Gdyby młodość wiedziała, a starość mogła. Te grupy kierowców są na drogach przeciwieństwem


Co prawda wielu kierowców przez kilka dekad jeździło bezkolizyjnie, jednak z wiekiem tracą oni powoli dobry wzrok, słuch czy zdolność szybkiej reakcji. Regularne testy są rozsądnym rozwiązaniem dla rozstrzygnięcia tej kwestii – dodaje rzecznik.

Socjaldemokratyczna Partia Niemiec (SPD) i Wolna Partia Demokratyczna (FDP) sceptycznie podchodzą do wysuwanych postulatów partii Zielonych.

Członkowie SPD nawołują do dobrowolnych testów, sprawdzających przydatność do jazdy samochodem. Zdaniem polityka ds. transportu z partii SPD Mathiasa Steina, wszyscy powinni odbywać regularne, ale dobrowolne jazdy kontrolne. Uważa on, że nieodpowiednie zachowanie się na drodze nie jest kwestią wieku.

Polityk SPD uważa, że nakładanie kolejnych ograniczeń ze względu na wiek nie jest konieczne. Jego zdaniem, istnieje już zapis ograniczający osoby w każdym wieku do jazdy samochodem, ze względu na ich problemy zdrowotne.

W bardziej liberalnym tonie odniosła się ministra ds. transportu w kraju związkowym Saksonii-Anhalt Lydia Hüskens (FDP) do prób wprowadzenia ograniczeń wiekowych dla prowadzenia pojazdów. Jej zdaniem, testy powinny być dobrowolne i dostępne dla każdego.

Konsultacje w Polsce

W Polsce od 2024 roku planowane są zmiany przepisów w ruchu drogowym dla osób 60+ – wynika z planów Ministerstwa Infrastruktury. Dla tej grupy wiekowej przewidziane jest przeprowadzenie obowiązkowych badań psychologicznych. Ma to na celu wykrycie problemów z koncentracją czy zaburzeń funkcji poznawczych. Jednak zasady obowiązujące dla seniorów pozostają nadal w fazie konsultacji.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Zwolennicy projektu powołują się na kraje, w których ograniczenia w ruchu drogowym ze względu na wiek już istnieją. Państwa z obowiązkowymi badaniami dla kierowców-seniorów to m.in.: Czechy, Finlandia, Hiszpania, Irlandia, Portugalia, Słowenia czy Węgry.

Według ekspertów od ruchu drogowego to jednak osoby w przedziale wiekowym 18-59 są sprawcami najczęstszych wypadków. Wskazują na to dane Policji na temat sprawców wypadków drogowych w 2022 roku.

Polecamy: