{"vars":{{"pageTitle":"Wyższe cele redukcji emisji CO2 dla autobusów i ciężarówek. Tego chce komisja Parlamentu Europejskiego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["300klimat","autobusy","emisja-co2","klimat","najnowsze","parlament-europejski","samochody-ciezarowe","transport","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"25 października 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":615309}} }
300Gospodarka.pl

Wyższe cele redukcji emisji CO2 dla autobusów i ciężarówek. Tego chce komisja Parlamentu Europejskiego

Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego proponuje zaostrzenie norm redukcji emisji CO2 dla autobusów, ciężarówek i przyczep w stosunku do tego co proponowała Komisja Europejska, podał Parlament. Głosowanie w PE w tej sprawie zaplanowano na listopad.

Komisja Środowiska przyjęła swoje propozycje zaostrzenia unijnych norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich, do których zaliczają się autobusy, ciężarówki i przyczepy – czytamy w komunikacie.

Wniosek przyjęto 48 głosami za, przy 36 głosach przeciw i jednym wstrzymującym się.

Bardziej rygorystyczne normy

Eurodeputowani z Komisji chcą bardziej rygorystycznych celów niż proponowała KE w zakresie redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym pojazdów specjalistycznych (takich jak śmieciarki, wywrotki czy betoniarki) oraz autobusów.


Czytaj też: UE łagodzi stanowisko wobec spalin z samochodów osobowych. „Katastrofa dla jakości powietrza”


Cele te zostałyby ustalone na poziomie 45 proc. na lata 2030-2034, 70 proc. na lata 2035-2039 (w porównaniu z 65 proc. zaproponowanymi przez Komisję) i 90 proc. od 2040 r.

Eurodeputowani z Komisji Środowiska zgodzili się, że od 2030 r. wszystkie nowo rejestrowane autobusy miejskie powinny być pojazdami zeroemisyjnymi. Dodali jednak możliwość występowania przez państwa członkowskie o tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów miejskich napędzanych biometanem, pod rygorystycznymi warunkami związanymi z obecnością infrastruktury do tankowania oraz pochodzenie paliwa.


Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter


Propozycja zakłada, by do końca 2026 r. Komisja oceniła możliwość opracowania metodyki raportowania emisji CO2 przez cały okres użytkowania pojazdów ciężarowych.

Posłowie do PE przedstawią stanowisko Parlamentu do rozmów z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu prawodawstwa. Wniosek ustawodawczy dotyczący ustalenia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich przedstawiła KE w lutym 2023 r.

Polecamy także: