W 2024 r., w porównaniu z ubiegłym rokiem, spadł poziom szczęścia odczuwanego przez Polaków w pracy. Znacznie zmniejszył się również odsetek osób, które byłyby gotowe polecić swoją pracę innym, wynika z najnowszej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” autorstwa No Fluff Jobs oraz Jobhouse.
Współczynnik szczęścia Polek i Polaków w pracy wynosi obecnie 5,8 w 10-punktowej skali. Rok temu było to 6,8. Jak wynika z raportu, osoby uważające swoją pracę za stabilną (70 proc. badanych) mają współczynnik szczęścia na poziomie 6,4. Dla osób martwiących się o zatrudnienie wynosi on 4,2.
Przede wszystkim dobre wynagrodzenie
Jako najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86 proc. badanych wskazało dobre wynagrodzenie. Na jakim poziomie muszą być zarobki, żeby można było uznać je za dobre?
Najwięcej osób, 44 proc., chciałoby zarabiać od 7 do 12 tys. zł netto. Jednocześnie najczęstsze zarobki, które ma 1/3 badanych, to 4,5-7 tys. zł netto.
– Gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników. Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna, czy elastyczne godziny pracy – komentuje Paulina Król z No Fluff Jobs, cytowana w komunikacie do badania.
Chcesz u nas pracować? Nie polecam
Według badania odsetek osób, które poleciłyby swoją pracę, w rok spadł o 12 punktów procentowych z 31 do 19 proc.
Najczęściej wskazywanym elementem wymagającym poprawy, by pracownicy chcieli polecać swoją pracę innym, od lat pozostaje wynagrodzenie (51 proc. wskazań). Dalsze miejsca zajęły możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanej
pracy (po 41 proc.).
Poza tym ankietowani dość nisko ocenili starania pracodawców dotyczące dbania o poczucie szczęścia pracowników w pracy – na 4,7 w 10-punktowej skali. W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami oznacza to spadek o 0,9 punktu procentowego.
Raport pokazał też, że zatrudnieni przywiązują coraz większą wagę do work-life balance. Elementy budujące poczucie szczęścia u pracowników to poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej. Wszystkie osiągnęły bardzo zbliżony odsetek odpowiedzi – ok. 74,5 proc.
– Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników. Zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm. Tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca – podsumowuje Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, cytowana w komunikacie.
Polecamy też:
- Jesień życia może dawać większe zarobki niż praca w sile wieku. Przybywa pracujących emerytów
- Tak Zachód podnosi wiek emerytalny. W Polsce dłuższa praca to polityczny temat tabu
- Praca dla cudzoziemców? Tak, ale poniżej kwalifikacji. Polski rynek nie jest wyjątkiem
- Albo praca, albo koniec z zasiłkami. Niemcy dyskutują o prawie do dochodu obywatelskiego