{"vars":{{"pageTitle":"Mikołaj w tym roku skromniejszy niż zwykle. Rodzice ograniczają wydatki na zabawki","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["dzieci","inflacja","najnowsze","prezenty","rodzice","swieta-bozego-narodzenia","wydatki","zabawki"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"6 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":638576}} }
300Gospodarka.pl

Mikołaj w tym roku skromniejszy niż zwykle. Rodzice ograniczają wydatki na zabawki

W tym roku prezenty dla dzieci mogą być skromniejsze niż w poprzednich latach. Jak wynika z badania „dentsu Polska”. Aż 70 proc. rodziców deklaruje, że kupuje mniej zabawek lub wybiera tańsze zamienniki. Winny jest wzrost cen.

Informuje o tym w środę dziennik „Rzeczpospolita”. Gazeta opisuje badania, jakie przeprowadziła grupa reklamowa dentsu Polska na temat decyzji zakupowych dotyczących zabawek. Ogólny wniosek: wysoka inflacja i słabnąca dynamika sprzedaży w ostatnim roku sprawiły, że 44 proc. rodziców kupuje obecnie mniej zabawek swoim pociechom, a 26 proc. wybiera tańsze zamienniki przy utrzymaniu liczby zabawek.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Jak podaje „Rzeczpospolita”, rodzice nie zrezygnują z zakupu prezentów dla swoich pociech, jednak ich decyzje zakupowe staną się bardziej przemyślane. Część kupi prezenty za większą kwotę kosztem ich liczby, choć większość skłania się ku kupnie tańszych zamienników.

Rodzice, którzy deklarują, że sytuacja ekonomiczna sprawiła, że kupują mniej zabawek, stanowią największy odsetek w grupie z dochodami 2001-3000 zł miesięcznie netto (54 proc.). Aspekt ten miał z kolei najmniejszy wpływ w grupie osób o dochodach powyżej 7000 zł netto miesięcznie (19 proc.) – podaje gazeta.

Ważne dla nich jest bezpieczeństwo produktu, jego trwałość i niezawodność. Stawiają na zabawki, które uczą i bawią, na co zwraca uwagę 81 proc. rodziców, a przyciąga ich atrakcyjna cena.

Jeśli rodzice będą ciąć wydatki na prezenty, zapewne kupią zabawki ponadczasowe, takie jak klocki, puzzle czy gry planszowe. Do najczęściej kupowanych należą właśnie gry planszowe/interaktywne i puzzle (66 proc.), zabawki edukacyjne i rozwojowe (61 proc.) oraz klocki (61 proc.). Popularnością cieszą się też zabawki do zabawy na zewnątrz lub akcesoria sportowe (60 proc.).

Czytaj także: