{"vars":{{"pageTitle":"Metropolie, w których transport nie truje. Próżno wśród nich szukać polskich miast [RANKING]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["bezemisyjny-transport","clean-cities-campaign","europa","main","najnowsze","najwieksze-polskie-miasta","ranking","transport","transport-autobusowy","unia-europejska","zeroemisyjnosc"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"4 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":593577}} }
300Gospodarka.pl

Metropolie, w których transport nie truje. Próżno wśród nich szukać polskich miast [RANKING]

Są w Europie aglomeracje, w których komunikacja zbiorowa jest czysta, powszechna, wygodna i dla każdego. Oto miasta, które osiągnęły najlepsze wyniki w zakresie czystego transportu. Sprawdzamy też, jaki poziom prezentują polskie miasta.

Organizacja Clean Cities Campaign opublikowała postępy 42 europejskich miast w implementacji czystego, zbiorowego transportu.

Do analizy wzięto pod uwagę współdzielone rowery i hulajnogi, rowery elektryczne, samochody elektryczne, zeroemisyjny transport publiczny oraz punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Miasta z transportem na piątkę

Najczystszy transport w Europie według badania Clean Cities Campaign mają stolice nordyckie. Pierwsze miejsce w rankingu zajęła Kopenhaga, a drugie Oslo. Dużymi postępami w zakresie zeroemisyjnego przewoźnictwa może pochwalić się Francja i Holandia. Trzeci na liście znalazł się bowiem Paryż, a tuż za nim – Amsterdam.

Na miejscu piątym uplasował się Hamburg, a za nim Helsinki.

Ciekawostką jest, że Wiedeń – miasto, które według rankingu Economist Intelligence uznane jest za najbardziej przyjazne miasto do życia na świecie – w kwestii czystego transportu uplasowało się dopiero na 33. pozycji.


Czytaj także: Nie tylko europejskie metropolie. Oto najbardziej przyjazne do życia miasta na świecie [RANKING]


Polskie miasta z bezemisyjnym zbiorkomem

Polskie miasta biorące udział w rankingu to Trójmiasto, Kraków i Warszawa. Zajęły one odpowiednio 23., 26. i 27. miejsce.

Miasta położone w naszym kraju uzyskały wysokie oceny w kategorii czystego transportu publicznego. Trójmiasto zajęło siódme miejsce w rankingu autobusów o zerowej emisji, przede wszystkim dzięki utrzymaniu systemu trolejbusów w Gdyni, gdzie 23 proc. floty jest elektryczne.

Kraków posiada flotę pojazdów o zerowej emisji na poziomie 12,5 proc., w tym autobusy elektryczne i wodorowe, podczas gdy w Warszawie takich pojazdów jest 8,9 proc.

Jeśli chodzi o infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, polskie miasta wypadają już gorzej. Kraków ma zaledwie 6,3 kW ładowania na 1000 mieszkańców, a Warszawa 6,4 kW. Dla porównania w Amsterdamie jest 147,3 kW.

Brak rozwiniętej infrastruktury ładowania utrudnia codzienną eksploatację samochodów elektrycznych dla osób nieposiadających własnych miejsc parkingowych. W porównaniu do miast Europy Zachodniej, rozwój elektromobilności w Polsce odbywa się powoli.

Rowery i hulajnogi miejskie w Polsce

Współdzielona mobilność obejmuje nie tylko samochody i hulajnogi wypożyczane przez aplikacje, ale także systemy rowerów miejskich oraz tradycyjne formy wynajmu rowerów i samochodów. Ideą współdzielonej mobilności jest możliwość korzystania ze środków transportu bez konieczności ich posiadania.

Pod względem miejskich rowerów i hulajnóg elektrycznych, polskie miasta nie osiągają najlepszych wyników. Kraków posiada 213 rowerów elektrycznych współdzielonych, natomiast liczba hulajnóg elektrycznych przekracza 11 tys., co daje wynik 11,4 rowerów lub hulajnóg na 1000 mieszkańców. W porównaniu do innych europejskich miast, takich jak Paryż czy Helsinki, liczba ta jest znacznie mniejsza.

Współdzielona mobilność jest istotnym uzupełnieniem dla transportu publicznego, pomagając zmniejszyć korki i liczbę pojazdów na drogach, a także poprawić wykorzystanie miejskiej przestrzeni.

– Współdzielona mobilność jest przydatnym uzupełnieniem transportu publicznego i usług przewozu osób. Pomaga ograniczyć korki, zmniejszyć liczbę pojazdów na drogach i – co równie ważne – także liczbę pojazdów zajmujących miejską przestrzeń. Statystyczny samochód przez 95 proc. czasu stoi nieużywany. Jedno auto współdzielone może zastąpić od kilku do nawet kilkunastu prywatnych – mówi Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.

Dlaczego warto wypierać samochody z miast?

Globalnie emisje gazów cieplarnianych nadal rosną, a 70 proc. z nich pochodzi z transportu drogowego, emitując również substancje szkodliwe dla zdrowia. Dlatego istotne jest ograniczenie tych emisji poprzez rozwijanie alternatywnych form transportu oraz wprowadzanie pojazdów o zerowej emisji, zwłaszcza w transporcie zbiorowym.

Redukcja liczby samochodów w mieście ma pozytywny wpływ na jakość powietrza i zdrowie publiczne. Dlatego promocja aktywnej mobilności, takiej jak jazda rowerem, spacerowanie oraz korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, jest istotna dla zapewnienia zdrowszego środowiska miejskiego.

Czytaj także: