{"vars":{{"pageTitle":"30 proc. firm zgłasza spadki wartości sprzedaży. To wina inflacji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy"],"pageAttributes":["branza-budowlana","branza-uslugowa","handel","inflacja-hicp","produkcja","sprzedaz","transport","wyniki-sprzedazy","wzrost-cen"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"1 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":224722}} }
300Gospodarka.pl

30 proc. firm zgłasza spadki wartości sprzedaży. To wina inflacji

Polski Instytut Ekonomiczny zapytał przedsiębiorców o zmiany wartości sprzedaży. Aż 30 proc. badanych firm odnotowało w październiku spadek sprzedaży w porównaniu do września. O wzroście sprzedaży poinformowało 19 proc. przedsiębiorstw.

Na początku 2021 roku udział firm, które notowały spadki sprzedaży w perspektywie miesiąca, był znacznie większy niż firm ze wzrostami. W lutym ta różnica wynosiła aż 52 pkt. proc. Latem udział takich firm był zbliżony – po około 25 proc.

Usługi i transport w czołówce spadków

39 proc. zgłoszeń o spadkach pochodzi od firm sektora TSL (transport, spedycja, logistyka). Nieco rzadziej mówiły o tym firmy usługowe – 31 proc. W tych branżach co czwarta firma odnotowała spadki sprzedaży w skali miesiąca, które przekraczały nawet 10 proc. Jeśli chodzi o handel i budownictwo, przedsiębiorstwa ze spadkiem sprzedaży stanowiły nieznacznie mniej niż 30 proc., zaś w produkcji – 24 proc.

W ostatnim badaniu więcej firm wskazuje na zmniejszenie niż na wzrost wartości sprzedaży. Wyjątek stanowią firmy produkcyjne – w tym sektorze po tyle samo (24 proc.) firm odnotowało wzrost i spadek wartości sprzedaży. W branży TSL tylko 12 proc. firm zwiększyło wartość sprzedaży w skali miesiąca, a w budownictwie tylko 13 proc.

Potwierdzeniem wyników badań ankietowych są dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Według nich dynamika produkcji sprzedanej przedsiębiorstw przemysłowych w październiku wzrosła tylko o 7,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku. We wrześniu w skali roku odnotowano wzrost o 8,8 proc., a w sierpniu o 13,2 proc. Prawdopodobnie kończy się epizod rekordowo wysokich rocznych produkcji sprzedanej przemysłu.

Konsumenci rezygnują z zakupów, bo rośnie inflacja

Co zadecydowało o zwiększeniu udziału firm poszczególnych branż (z wyjątkiem produkcji), notujących spadek sprzedaży w skali miesiąca? Głównymi czynnikami są rosnąca inflacja oraz obronne reakcje konsumentów. Eksperci UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy AdRetail monitorowali prawie 36 tys. cen detalicznych. Z tego badania wynika, że w październiku w skali rocznej podrożało 8 z 12 obserwowanych kategorii.

Zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych (Harmonised Index of Consumer Prices – HICP), będący wskaźnikiem inflacji i stabilności cen, pokazał, że w październiku 55 proc. koszyka zakupów rosło w tempie powyżej 3,5 proc. w ciągu roku. 69 proc. cen produktów w koszyku wzrosło powyżej celu inflacyjnego NBP (2,5 proc. rok do roku).

Reakcją na wzrost cen, w opinii aż 67,9 proc. Polaków, jest ograniczenie wydatków w sklepach. Do braku ograniczeń podczas zakupów przyznało się tylko 20,3 proc. respondentów.

Inflacja w Polsce wzrosła do 7,3% – prognozują ekonomiści przed publikacją GUS