{"vars":{{"pageTitle":"Jak Chiny w ciągu zaledwie 20 lat wygryzły USA i zdominowały światowy handel","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["explainer"],"pageAttributes":["chiny","handel","handel-miedzynarodowy","infrastruktura","infrastruktura-transportowa","inwestycje","stany-zjednoczone","usa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"28 stycznia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":37771}} }
300Gospodarka.pl

Jak Chiny w ciągu zaledwie 20 lat wygryzły USA i zdominowały światowy handel

W 2018 r. wymiana handlowa stanowiła 59 proc. światowego PKB, co stanowi prawie 1,5-krotny wzrost w stosunku do roku 1980.

Kto ma więc handel, ma władzę. A obecnie jesteśmy w procesie zmiany władzy. O fotel kanclerza dopominają się Chiny, a sondaże wskazują, że mają całkiem spore szanse na wygraną.

Krótka historia: jeszcze przed 2000 r. niepodzielnie rządziły Stany Zjednoczone – ponad 80 proc. krajów notowało wyższą wymianę handlową ze Stanami niż z Chinami. Do 2018 r. liczba ta spadła do 30 proc.; Chiny niezauważenie wskoczyły na czołową pozycję w aż 128 spośród 190 krajów.

Naukowcy podkreślają, że wejście Chin do Światowej Organizacji Handlu w 2001 r. było punktem zwrotnym w międzynarodowych stosunkach handlowych Chin. Najwięcej wydarzyło się w latach 2005-2010, kiedy bardzo wiele krajów w Azji i Afryce wybrało Państwo Środka.

Co to zmieniło? Chiny i Stany Zjednoczone obecnie mają sporne stosunki handlowe, ponieważ walczą ze sobą o pierwsze miejsce. Z badania przeprowadzonego w połowie 2018 r. wynika, że 62 proc. Amerykanów uważa swoje stosunki handlowe z Chinami za niesprawiedliwe.

Od 2018 r. obie strony borykają się z napiętymi relacjami, nakładając wysokie cła na towary konsumpcyjne i przemysłowe, a działania odwetowe osiągają coraz większe rozmiary.

Chociaż na razie osiągnięto kruchy rozejm, wojna handlowa spowodowała znaczne spowolnienie światowego wzrostu gospodarczego.

Co dalej? Strefa wpływów Chin nadal się powiększa. Pekin już finansuje całą listę megaprojektów w całej Azji i Afryce, a przed nami największy mega projekt: chińska inicjatywa „One Belt, One Road” (OBOR) planowana na 2049 r. nabiera prędkości.

W 2019 r. chińskie firmy podpisały kontrakty o wartości do 128 mld dol. na rozpoczęcie dużych projektów infrastrukturalnych w różnych krajach.

OBOR – poza budową nowych autostrad i portów za granicą – obejmuje tworzenie nowych rynków i szlaków handlowych dla chińskich towarów w Azji. Ostatnie badania wykazały, że rozbudowa infrastruktury w ramach OBOR i wynikająca z tego poprawa warunków logistycznych miały pozytywny wpływ na chiński eksport.

Nowa sieć infrastruktury przekształca światowy handel, być może cementując pozycję Chin jako głównego partnera handlowego na świecie w nadchodzących latach.

Czytaj także:

>>> PKB Chin rośnie najwolniej od niemal 30 lat

>>> Chiny i USA podpisały pierwszą część umowy handlowej. Reakcja rynków umiarkowana