W cyklu wideo rozmów, które nasza redakcja nagrała podczas konferencji Impact’23, pytaliśmy gości konferencji o najważniejsze wydarzenia i zjawiska gospodarcze w Polsce i na świecie. W tym odcinku rozmówczynią Doroty Mariańskiej jest Anna Rulkiewicz, prezes grupy Lux Med i Dyrektor Zarządzający LMG Försäkrings AB, którego polski oddział to LUX MED Ubezpieczenia.
Anna Rulkiewicz opowiadała o współczesnym rynku pracy, zmianach, jakie w nim zachodzą i związanych z tym nowych wyzwaniach dla pracodawców.
Na pytanie, czy wciąż możemy mówić o rynku pracownika, Anna Rulkiewicz potwierdziła.
– Tak. Myślę, że cały czas jest rynek pracownika, bo my mamy cały czas potrzebę pracowników – zaznaczyła. – Poza tym pracownik też jest inny, bo pandemia go zmieniła. Myślę, że już bardziej musimy się wsłuchiwać w potrzeby pracownika. On dzięki też ustawie myśli o tym, że jak nie może pracować online, to sobie wybiera inne miejsce pracy – mówiła.
Jak dodała, nie odczuwa na razie spowolnienia rynku i pracodawcom wciąż nie jest łatwo znaleźć dobrego pracownika.
Czytaj także: Cyfryzacja jest kluczowa dla dalszego rozwoju gospodarczego w Europie i na świecie
W temacie cięcia benefitów pracowniczych Anna Rulkiewicz uważa, że benefit zdrowotny, który oferuje firma LUX MED, jeśli w ogóle będzie zabrany, to jako jeden z ostatnich. Uzasadniła to dużym znaczeniem zdrowia w oczach pracowników. Natomiast z doświadczenia minionych spowolnień gospodarczych wynika, że cięcia benefitów zaczynają się od małych i średnich firm, które nie radzą sobie tak dobrze, jak duże przedsiębiorstwa.
Nowe wartości
– Dzisiaj ważne słowo, które często się pojawia, to „work-life balance”. Czyli dla pracownika jest ważne właśnie to, jakie warunki oferuje pracodawca. To nie tylko benefity, ale to, czy może zdalnie pracować, ile dni może tak pracować oraz czy to, co robi pracodawca, jest zgodne z jego wartościami. Pracownik stał się bardziej wymagający, bardzo pilnuje swojej strefy prywatnej – dodała.
Anna Rulkiewicz wspomniała, że wśród innych benefitów pracowniczych znajdują się m.in. ubezpieczenia czy karty do klubu fitness. Jednak przede wszystkim zmieniło się myślenie pracownika: czy ta firma mi pasuje? Czy jest zgodna z moimi wartościami?
– Szczególnie to młodsze pokolenie jest dużo bardziej wymagające i pandemia im pokazała, że praca jest bardzo ważna, ale życie ludzkie jeszcze ważniejsze – stwierdziła.
Dodaje, że młodzi pytają o wszystko. Już nie tylko o wynagrodzenie i benefity, ale także np. o zachowanie firmy w sytuacji wojny na Ukrainie czy o wartości, którymi się kieruje.
Pracownik i pracodawca
A jak w zmieniającej się sytuacji wyglądają relacje pracownik–pracodawca? – Trzeba te relacje budować partnersko – przekonuje prezeska LUX MED. – My musimy się dogadać, my musimy zrozumieć potrzebę pracownika i on też jakby musi zaakceptować i zobaczyć nasze potrzeby.
Wyzwaniem dla pracodawców, zwłaszcza w sytuacji spowolnienia gospodarczego, jest konieczność dostosowywania i nadążania za ciągłymi zmianami i nowymi potrzebami pracowników.
Do czego to wszystko zmierza?
Odpowiedzią, według Anny Rulkiewicz, jest sztuczna inteligencja. – Ona w dużej mierze będzie pewne „zawody” istniejące dzisiaj zamykała (…) a będą pojawiały się nowe. Następuje takie, wydaje mi się, powolne przeformatowanie trochę tego świata pracy i tych relacji pracodawca–pracownik – mówiła.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Anna Rulkiewicz przyznaje, że w jej firmie już korzysta się ze sztucznej inteligencji. Proste algorytmy wspierają pracę lekarza czy diagnostyki. Nie znaczy to jednak, że lekarza niedługo zastąpi sztuczna inteligencja; być może nigdy się to nie stanie. Zmieni się za to jego praca. Automatyzowane będą niektóre czynności.