{"vars":{{"pageTitle":"GDDKiA: Epidemia nie spowodowała wstrzymania inwestycji drogowych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live"],"pageAttributes":["autostrady","drogi","drogi-ekspresowe","epidemia","epidemia-koronawirusa","gddkia","generalna-dyrekcja-drog-krajowych-i-autostrad","infrastruktura","infrastruktura-transportowa","inwestycje","polska","transport","transport-drogowy"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"21 października 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":68316}} }
300Gospodarka.pl

GDDKiA: Epidemia nie spowodowała wstrzymania inwestycji drogowych

Pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem wykonawcy – stosując wytyczne sanitarne – realizują kontrakty drogowe, podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Zachowanie ciągłości w realizacji inwestycji oraz ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie kolejnych umów jest niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym, co w obecnej sytuacji jest kluczowe dla całej gospodarki, napisano w komunikacie.

„Nie zamrażamy inwestycji i naszych planów. Firmy realizujące nasze zlecenia budują swoją stabilność ekonomiczną i kadrową. To nie tylko firmy budowlane. Nasze inwestycje to całe ciągi dostaw, tysiące miejsc pracy i setki podwykonawców, dostawców i usługodawców. Do tej pory koronawirus nie zatrzymał budowy dróg i liczę, że przy zachowaniu odpowiedniej staranności i ostrożności nadal tak pozostanie” – powiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, cytowany w komunikacie.

Dyrekcja przypomina, że jeśli porównamy rok 2020 do 2019, to wydatki inwestycyjne od stycznia do września, sumarycznie i w podziale na poszczególne miesiące kwoty są dużo większe.

Rekordowe były sierpień i wrzesień, kiedy to wypłaciła firmom budowlanym o około 80 proc. więcej niż w 2019 roku w tych samych miesiącach. Marzec i kwiecień to wynik lepszy o blisko 70 proc. W sumie od stycznia do września GDDKiA wypłaciła wykonawcom blisko 10 mld zł, czyli o ok. 3,5 mld więcej niż w tym samym okresie w 2019 roku.

„SARS-CoV-2 nie daje za wygraną, ale my również. W 2020 roku to ogłosiliśmy przetargi dla 24 odcinków o łącznej długości 310,2 km i szacunkowej wartości ok. 9,8 mld zł. Z tego 18 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 268,9 km i szacunkowej wartości ok. 8,7 mld zł oraz 6 obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 41,3 km i szacunkowej wartości ok. 1,1 mld zł” – czytamy w komunikacie.

„Do końca roku zaplanowaliśmy jeszcze ogłoszenie przetargów dla 22 odcinków o łącznej długości 260,7 km i szacunkowej wartości ok. 9,9 mld zł. W tym 15 zadań z PBDK o łącznej długości 192,7 km i szacunkowej wartości ok. 8,2 mld zł oraz 7 obwodnic z PB100 o łącznej długości 68 km i szacunkowej wartości ok. 1,7 mld zł” – dodano.

W 2020 roku Dyrekcja podpisała 27 umów o łącznej długości 368,6 km i szacunkowej wartości 16 mld zł. Do końca roku chce jeszcze podpisać 7 kontraktów na zadania o łącznej długości 107,2 km i wartości blisko 4 mld zł (m.in. odcinek autostrady A2, drogi ekspresowej S1, dwa odcinki S7 oraz cztery S19), podano także.

GDDKiA publikuje plan na przyszły rok. Przetargi na które drogi ruszą w 2021?