{"vars":{{"pageTitle":"Polska potrzebuje radykalnej cyfryzacji. To szansa na wybicie się na tle świata po pandemii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["cyfryzacja","digitalizacja","impact","impact-reaction","koronawirus","nauka"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"15 maja 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":53859}} }
300Gospodarka.pl

Polska potrzebuje radykalnej cyfryzacji. To szansa na wybicie się na tle świata po pandemii

Zdaniem ekspertów zamrożona pandemią polska gospodarka może i powinna budować cyfrowe fundamenty pod konkurencyjną globalnie gospodarkę. 300Research w raporcie „Efekt zamrożenia – szansa na radykalną cyfryzację polskiej gospodarki”, który ujrzy światło dzienne 3 czerwca podczas kongresu online Impact re:action ocenia, że właśnie teraz nadszedł na to czas.

Zdaniem wielu ekspertów, jak i zarządzających największymi firmami, ekonomiczna szczepionka na koronawirusa istnieje. Odpowiedzią na epidemię w gospodarce ma być przede wszystkim przyspieszona transformacja poszczególnych branż w jednym, kluczowym kierunku: cyfrowym.

„Niestety w tym trudnym czasie nie możemy Państwa gościć, dlatego otworzyliśmy lodziarnię online. Chcemy abyście mogli delektować się naszymi lodami, tortami lodowo-bezowymi, ciastkami oraz kawą w domowym zaciszu” – czytamy w sklepie Grycana uruchomionym w ostatnim czasie na Allegro. Sieć lodziarni słynąca wcześniej ze sprzedaży stacjonarnej po kilkunastu dniach przygotowań była w stanie z przytupem przejść do cyfrowego świata. Jak widać, to przyspieszenie dzieje się na naszych oczach.

Najlepsze firmy z takich branż jak handel i media, wytwórstwo czy telekomunikacja, które w trudnych czasach nie koncentrują się jedynie na przetrwaniu i cięciach, a szukają impulsu rozwojowego w działaniach R&D i cyfryzacji, budują trampolinę pod 2-2,5 razy wyższe przychody od konkurencji – wskazują więc analitycy McKinseya w najnowszym raporcie z serii „Five Fifty”.

Kurs digitalizacji 2020

Ta zarysowana powyżej recepta dotyczy jednak nie tylko samych przedsiębiorstw, ale również całych państw. Tu kryzys wywołany pandemią także domaga się cyfrowej szczepionki.

Zarówno w sferze publicznej jak i prywatnej – zdaniem ekspertów – warto rozmawiać o prawdziwej cyfryzacji, a nie jedynie o strojeniu się w piórka. Bo choć według tegorocznych badań Deloitte 9 na 10 prezesów dużych firm twierdzi, że ich firmy angażują się w cyfryzację, to jedynie 16 proc. firm zaaplikowało głębokie, strategiczne i stanowcze e-działania w czasach COVID-19 (analiza McKinseya).

W tym kontekście Polska nie jest samotną wyspą: choć case lodziarni online wygląda smakowicie, to jednak struktura przychodów z e-handlu, zasięg telemedycyny czy niewielka liczba narzędzi do e-learningu pokazuje, jak wiele jeszcze przed nami. Warto więc wykorzystać ten czas jak najlepiej.

– Można postrzegać obecne zamrożenie gospodarki jako…szansę. Patrząc z perspektywy zmian w gospodarce, jak i w sferze publicznej, to szansa na radykalną cyfryzację. Przyspieszony – bo zarazem konieczny – kurs digitalizacji, która raz wprowadzona, zostanie z nami na lata, przynosząc Polsce widoczne przewagi rynkowe nad mniej zwrotnymi gospodarkami – głoszą autorzy obszernego raportu „Efekt zamrożenia – Szansa na radykalną cyfryzację polskiej gospodarki ”, mającego swoją premierę już podczas Impact re:action connected by Krakow, który odbędzie się 3 czerwca, po raz pierwszy w formule 100 proc. online.

Nauka, Impact i kluczowi gracze

To właśnie ten raport ma stać się azymutem wskazującym kierunki zmian i rozwiązania prorozwojowe w czasach nowej rzeczywistości gospodarczej oraz społecznej. W jego powstanie zaangażowali się kluczowi gracze po stronie państwa, jak i biznesu w Polsce. To m.in. nie tylko najważniejsze osoby ze sceny politycznej, ale również takie firmy oraz instytucje jak Mastercard, GovTech, Google, Allegro, PKO Bank Polski, Volkswagen, Roche czy Tauron.

– Raport pokrywać będzie wszystkie najważniejsze sektory polskiej gospodarki. Od usług publicznych przez przemysł, logistykę i energetykę aż po finanse oraz edukację – wskazują jego autorzy.

Zdaniem ekspertów, zgromadzonych pod egidą Impact re:action connected by Krakow, Polska, wskazywana jako najodporniejsza na kryzys w całej Unii Europejskiej, w dobrym tempie zaczęła cyfrowy zryw.

Według analityków Quarticon w pierwszych miesiącach 2020 r. sprzedaż online miała aż 16-proc. udział w całkowitej sprzedaży detalicznej. Pandemia koronawirusa podnieść ten odsetek nawet do 30 proc. w 2020 r. – pod warunkiem, że firmy (nawet te małe) będą rozwijać narzędzia cyfrowe.

Jednym z elementów udanej, szybkiej cyfryzacji ma być również wsparcie rodzimych naukowców. To także oni mają przynosić szybką odpowiedź na potrzeby społeczne i globalne wyzwania, a jednocześnie powinni zyskać przychylność Polaków, rozumiejących korzyści wynikające z inwestycji w procesy badawcze oraz technologiczne.

– Warto utrzymać osiągnięcia obecnej, przyspieszonej cyfryzacji. Przełamane zostały bariery mentalnościowe i technologiczne do dalszej digitalizacji i tym samym rozwoju Polski – konkludują autorzy raportu 300Research, którego pełną treść poznamy już 3 czerwca podczas Impact re:action connected by Krakow. Zarejestruj się bezpłatnie już dziś!