Aby osiągnąć cele klimatyczne, gospodarka musi się zmienić. To wymaga też zmiany podejścia firm. Dlatego na kongresie Impact’22 poruszono temat Jak połączyć wyzwania klimatyczne i związane z nimi oczekiwania wobec przedsiębiorców.
W dyskusji wzięły udział Marta Mikliszańska z Allegro oraz Agata Mazurek-Bąk, dyrektorka HR w Grupie Veolia w Polsce. Ich rozmówcami byli także Bartłomiej Pawlak z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oraz Daria Sulgostowska z grupy CCC. Moderacją dyskusji zajął się Krzysztof Berenda.
Ekologiczne opakowania w e-commerce
Gospodarka stoi przed dylematem. Z jednej strony są oczekiwania wobec przedsiębiorców: od właścicieli, by wypracować jak największy zysk, i od klientów, którzy chcą kupować szybko i tanio. Z drugiej strony stoją zaś oczekiwania wobec środowiska naturalnego i potrzeba jego ochrony.
Jak pogodzić te dwojakie oczekiwania? Według badań Allegro rośnie liczba klientów gotowych poświęcić czas dostawy na rzecz bardziej zielonego sposobu dostarczenia zamówienia. Także zielone paczkomaty generują mniejszy ślad węglowy.
– Jednocześnie wraz ze wzrostem zakupów online rośnie także liczba opakowań. Mamy absolutną świadomość tego, że jako biznes jesteśmy zobowiązani nie tylko do tego, by odciążyć samorządy, ale też wspomóc naszych kupujących, aby mogli dać tym opakowaniom drugie życie – mówiła Marta Mikliszewska.
Według badań zleconych przez Allegro, 51 proc. kupujących zostawia sobie opakowania do późniejszej wysyłki, a 32 proc. używa ich do przechowywania innych rzeczy. Z kolei w CCC wszystkie opakowania mają certyfikaty. Ich najnowszym wynalazkiem są opakowania wielokrotnego użytku.
Buty bez pudełka, by było zielono
CCC w przyszłości chciałoby zrezygnować także z pudełek kartonowych, w które są pakowane buty. Jednak, jak mówi Daria Sulgostowska, to wymaga też zmiany myślenia u klientów.
– Stereotypowo myślimy, że obuwie w pudełku jest bardziej eleganckie, bardziej premium niż te bez pudełka. Jednak już dzisiaj w naszych sklepach można oddać buty bez pudełka i wrzucić je do pojemnika na używane obuwie, które później w odpowiedzialny sposób wykorzystujemy – dodała Sulgostowska.
Warto jest także pomyśleć o takich rozwiązaniach, jakie wprowadziła największa platforma sprzedażowa w Polsce. Allegro jest miejscem dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie mają środków do zainwestowania w przyjazne środowisku opakowania czy technologie. Dlatego Allegro dostarcza im przystępne cenowo ekologiczne kartony. Przynajmniej tak może wspierać ich dążenie do zielonego biznesu.
Energia ma być zielona i tania jednocześnie
W energetyce natomiast zderzają się dwa wspomniane oczekiwania – ma być i zielono, i tanio. Sprostanie temu wyzwaniu nie jest łatwe, ale na liście interesariuszy spółki Veolia jest także Planeta.
– Veolia w Polsce przyjęła sobie za cel wyjście z węgla do 2030 roku i całkowitą neutralność klimatyczną najszybciej, jak pozwoli na to technologia, a najpóźniej do 2050 roku. To jest proces, tego się nie da zrobić „na jutro” – mówiła Agata Mazurek-Bąk.
Jeśli zaś chodzi o cenę, to w ostatnich latach koszt praw do emisji dwutlenku węgla bardzo się zwiększył. Potrzeba współpracy pomiędzy wieloma sektorami, także rządowym, aby obniżki cen prądu mogły dojść do skutku. Przejście na zieloną technologię jest kosztowne, bo wymaga wymiany infrastruktury.
Dlatego finansowo może pomóc Polski Fundusz Rozwoju, który wspiera zieloną transformację w kilku obszarach. Na jego pomoc mogą liczyć nie tylko inwestycje takie jak farmy fotowoltaiczne, ale także firmy, które wynajdują nowe technologie. Wraz z Allegro prowadzi także zieloną edycję Szkoły Pionierów, która wspiera start-upy szukające nowych, ekologicznych rozwiązań.
Kto powinien zapłacić za zieloną transformację?
Według Mazurek-Bąk, kosztami trzeba się podzielić. Dla samego polskiego ciepłownictwa wydatki na zieloną transformację wynoszą około 100 mld zł.
– Dzisiaj wyliczamy i zastanawiamy się, skąd ta kasa, kto za to zapłaci. Ale ważne jest też, żebyśmy szukali alternatyw i obejść. To znaczy, że bardzo intensywnie powinniśmy skupić się na tym, żeby nie mówić tylko o tym, ile kosztuje przejście z punktu A do punktu B przy założonej technologii. Musimy szukać innych, nowych technologii, które będą tańsze – powiedziała Mazurek-Bąk.
– Pewne jest, że wszyscy poniesiemy tego koszty. O tym powiedział Frans Timmermans, wprowadzając pakiet Fit for 55. Poprzez inwestycje w technologie musimy pracować nad tym, żeby mieć te rozwiązania i obniżać ich koszt. Dzięki temu będziemy mogli ograniczać koszty transformacji, które rzeczywiście są nieuniknione – mówił Bartłomiej Pawlak.
Impact’22: Czy po pandemii e-commerce straci klientów? Wywiad z Jakubem Kłoczewiakiem z Allegro