{"vars":{{"pageTitle":"21 rosyjskich linii lotniczych na czarnej liście bezpieczeństwa UE. Samoloty latają bez certyfikacji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ke","komisja-europejska","lotnictwo","rosja","transport","ue","ukraina","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"11 kwietnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":289889}} }
300Gospodarka.pl

21 rosyjskich linii lotniczych na czarnej liście bezpieczeństwa UE. Samoloty latają bez certyfikacji

21 linii lotniczych z Rosji znalazło się na unijnej „czarnej liście” przewoźników. Powód? UE ma obawy o bezpieczeństwo linii po tym, jak Rosja przywłaszczyła sobie zachodnie samoloty, bez możliwości ich dalszego certyfikowania.

Komisja Europejska (KE) zaktualizowała Listę Bezpieczeństwa Lotniczego UE. To lista linii lotniczych, które podlegają zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom operacyjnym w Unii Europejskiej, ponieważ nie spełniają międzynarodowych norm bezpieczeństwa.

Po aktualizacji, na liście znalazło się 21 linii lotniczych certyfikowanych w Rosji.

W ramach sankcji na Rosję po inwazji tego kraju na Ukrainę, Rosja była zobowiązana do zwrócenia wypożyczonych samolotów leasingodawcom z Zachodu. Tak się jednak nie stało. Zamiast tego, na mocy specjalnego dekretu  podpisanego przez prezydenta Federacji Rosyjskiej, Władimira Putina, odrzutowce zostały „znacjonalizowane” – a w praktyce: bezprawnie przejęte.

Większość tych maszyn to amerykańskie Boeingi i zachodnioeuropejskie Airbusy. Przywłaszczając samoloty, Rosja jednocześnie uniemożliwiła ich serwisowania. Zezwala więc na ich eksploatację bez ważnych certyfikatów zdatności do lotu. Jest to naruszenie międzynarodowych norm bezpieczeństwa lotniczego – podkreśla Komisja Europejska.

Rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego zezwoliła rosyjskim liniom lotniczym na eksploatację setek zagranicznych statków powietrznych bez ważnego świadectwa zdatności do lotu. To nie tylko wyraźne naruszenie Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (konwencja chicagowska), ale również stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa – powiedziała unijna komisarz ds. transportu, Adina Vălean.

Jak dodała, „żyjemy w czasie niesprowokowanej i nieuzasadnionej agresji militarnej Rosji na Ukrainę”, jednak obecna decyzja UE nie jest polityczna.

– Chciałbym, aby było jasne, że ta decyzja nie jest kolejną sankcją wobec Rosji; została podjęta wyłącznie ze względów technicznych i bezpieczeństwa. Nie mieszamy bezpieczeństwa z polityką – zaznaczyła.

Na liście UE znajduje się już w sumie 117 linii lotniczych. Oznacza to, że mają zakaz lotów na teren UE.

Więcej o skutkach „nacjonalizacji” samolotów przez Putina piszemy tutaj: