{"vars":{{"pageTitle":"45% Polaków chce kupować online zamiast w sklepach stacjonarnych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["e-commerce","klarna","platnosci-odroczone","smartfony","zakupy-online","zakupy-przez-internet"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"6 września 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":185422}} }
300Gospodarka.pl

45% Polaków chce kupować online zamiast w sklepach stacjonarnych

Więcej niż 2 na 5 ankietowanych Polaków (45 proc.) uważa, że w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie przez internet – wyprzedzając w deklaracjach Amerykanów (42 proc.), Holendrów (37 proc.), Australijczyków (36 proc.), Finów (35 proc.) i Norwegów (34 proc.) – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny – globalnego banku detalicznego, dostawcy płatności i serwisu zakupowego.

„Mając wybór, 3 na 5 (59 proc.) Polaków wybrałoby sklepy internetowe zamiast sklepów stacjonarnych. Więcej niż 2 na 5 ankietowanych (45 proc.) uważa, że w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie przez internet – wyprzedzając w deklaracjach Amerykanów (42 proc.), Holendrów (37 proc.), Australijczyków (36 proc.), Finów (35 proc.) i Norwegów (34 proc.). To kolejny dowód na to, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie” – podają badania.


czytaj także: E-commerce napędziło wzrost firm z branży transportowej


Większość Polaków zrobiło zakupy online w tym roku

Dane z 2021 pokazują, że już niemal wszyscy Polacy (96 proc.) z dostępem do internetu dokonali w tym roku zakupów w sieci. Ten wysoki odsetek kupujących online utrzymuje się na stałym poziomie we wszystkich grupach wiekowych, od 18 do 65 lat.

„33 proc. Polaków przyznało w badaniu, że robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu. To zaskakująco wysoki odsetek, Polacy kupują w sieci znacznie częściej niż mieszkańcy Austrii (24 proc.) i krajów skandynawskich, czyli Szwecji (27 proc.), Norwegii (27 proc.) i Finlandii (18 proc.), które wcześnie rozpoczęły swoją przygodę z cyfryzacją” – podaje Klarna.

Tylko w USA zakupy na smartfonie są popularniejsze, niż w Polsce

W Polsce jest ponad 83 proc. aktywnych użytkowników smartfonów i oczekuje się, że liczba ta jeszcze wzrośnie w nadchodzących latach – podają badania wg Statista.

Ponad 2 na 5 (44 proc.) używa do zakupów telefonów komórkowych, ustępując pod tym względem tylko Amerykanom (48 proc.). Polacy wyprzedzają tu Australijczyków (41 proc.), Brytyjczyków (38 proc.) czy Niemców (36 proc.), ale i Norwegów (33 proc.), Szwedów (29 proc.) oraz Austriaków (29 proc.), jak również Holendrów (28 proc.) i Finów (25 proc.)

Najpopularniejsze kategorie produktów, w przypadku których Polacy dokonują zakupów online, to: elektronika (47 proc.), sport i rekreacja (41 proc.), odzież i obuwie (39 proc.) oraz rozrywka (39 proc.) – podają badania opulikowane przez ISB News.

Polacy kochają paczkomaty

Ponad 3/5 (62 proc.) kupujących Polaków wolałoby również dostawę do automatu paczkowego, co sprawia, że Polska jest pionierem tego globalnego trendu. Odsetek ten jest prawie dwukrotnie wyższy niż w drugiej pod tym względem Finlandii (33 proc.) i aż 60 razy większy niż w Wielkiej Brytanii (1 proc.), która zamyka ranking w tym obszarze.

Wysokie zainteresowanie opcją ‚Zapłać później’

„Prawie jedna trzecia (29 proc.) Polaków wybrałaby rozwiązanie ‚zapłać później’, gdyby taka opcja była dostępna. 41 proc. chce mieć możliwość sprawdzenia towaru przed dokonaniem płatności, a 34 proc. chce płacić tylko za przedmioty, które zdecyduje się zatrzymać. Ponieważ w Polsce standardem są pensje wypłacane raz w miesiącu, nie jest zaskoczeniem, że Polacy uważnie zarządzają swoimi zasobami finansowymi i nie chcą zamrażać gotówki w związku z wieloma zakupami” – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Klarny.

e-commerce w Polsce

„Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie, a Polacy pod wieloma względami wyprzedzają inne nacje. Polscy konsumenci są niesamowicie obeznani z technologią – korzystają z najnowszych rozwiązań, aby robić zakupy tam, gdzie chcą i kiedy chcą, a sposób robienia zakupów online dopasowują do swoich potrzeb. Rozwijająca się oferta rozwiązań ‚Zapłać później’ prawdopodobnie jeszcze bardziej przyspieszy wzrost zakupów online, umożliwiając polskim konsumentom przekształcanie własnych salonów w przymierzalnie” – skomentowała ekspert Klarna ds. zachowań konsumenckich Viveka Söderbäck.

Badanie internetowe została przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1 074 respondentów w wieku 18-65 lat w sierpniu 2021 roku. Porównanie z innymi krajami opiera się na oddzielnym, wielotysięcznym badaniu przeprowadzonym w maju 2021 roku.

Finał prac nad Polskim Ładem. Coraz trudniej odgadnąć intencje rządu